Samsinger i protest mod bro: Vi vil fortsat bo på en ø

Regeringens fortsatte ønske om at undersøge en bro over Kattegat vækker hovedrysten på Samsø og Fyn.

Lars Nikolaisen er blandt de beboere på Samsø, som frygter for en broforbindelse med motorvej over øen. (Foto: Privatfoto / grafik)

Transportminister Benny Engelbrecht (S) og resten af regeringen har i dag besluttet at fortsætte forundersøgelser af et broprojekt over Kattegat.

Men den mulige udsigt til at to broer skal forbindes med en motorvej over Samsø, huer ikke øens beoere:

- Så er vi bare en trædesten for en forbindelse mellem Sjælland og Jylland. Samsø har ikke brug for den forbindelse. Vi har ganske fortrinlige færgeforbindelser, siger Lars Nikolaisen.

Han er sekretær i bestyrelsen for foreningen 'Stop motorvej over Samsø', der blev dannet på et møde med 150 samsinger lørdag.

Sådan er det planen, at en eventuel kommende Kattegatforbindelse vil se ud.

Mere til gene end gavn for Samsø

Dansk Erhverv og Dansk Industri er begejstrede over broprojektet, der ifølge Vejdirektoratet kan forkorte køretiden mellem Aarhus og København 1-1,5 time.

Men står det til Lars Nikolaisen, må forbindelsen bygges et andet sted end over Samsø.

- Det vil give en helt uacceptabel støj og lysforurening. Og det vil gøre, at vi ikke længere bor på en ø, påpeger han.

Fynsk frygt for forandring

De fynske borgmestre har tidligere advaret mod konsekvenserne af en bro over Kattegat.

- For os er der jo en risiko for, at vækst og udvikling formindskes, hvis så stor en del af den tunge og lette trafik ikke længere kører over Fyn, siger Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V).

(Foto: Mathias Mora Jensen © DR Nyheder)

Han mener i stedet, at regeringen skal bruge ressourcer på at gøre det billigere for pendlere og erhvervsliv at køre over Storebæltsbroen.

En kattegatforbindelse for både biler og passagertog vil ifølge Dansk Industri koste omkring 90-95 milliarder kroner.

Rettelse: Det fremgik tidligere, at broprojektet kunne reducere rejsetiden med halvanden time. Tilføjet link til Vejdirektoratets rapport.