SAS dropper trafik med Dash 8-fly

Aldrig mere skal passagerer sætte sig op i et Dash 8 fly. SAS vælger at indstille trafikken med Dash-fly. Det oplyser SAS på et pressemøde i Stockholm efter det tredje havari på to måneder. SAS trækker alle flyene ud.

En passager på det forulykkede SAS Dash8-400 fly, har taget et billede ud gennem vinduet med sin mobiltelefon af landingshjulet der sidder fast. (Foto: Claus Bech © Scanpix)

SAS vælger at indstille trafikken med Dash-fly. Det oplyser SAS på et pressemøde i Stockholm efter det tredje havari på to måneder. SAS trækker alle Dash 8 Q400 flyene ud. Der er alvorlige problemer med flyene, som ikke modsvarer kundernes krav.

Det er for risikabelt at bruge flyene, idet det vil skade varemærket SAS.

- Tilliden til Q-400 er mindsket betydeligt, og vores kunder bliver mere og mere usikre over at flyve med det. Derfor har jeg med bestyrelsens godkendelse besluttet øjeblikkeligt at tage det ud af drift, siger koncernchef Mats Jansson fra SAS på pressemødet i Stockholm. Også den danske vicekoncernchef John Dueholm deltager i mødet.

Indstillingen af flyene sker altså for at få troværdigheden hos kunderne tilbage. Der skal rettes op på SAS image.

Klog beslutning

Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til TV2 News, at det er en klog beslutning.

- Siden Mats Jansson satte sig i cockpittet, har han gjort meget for, at kunden skulle være i centrum. Og når SAS ikke længere mener, at flyene er sikre at flyve med, så må man sige, at kunden sættes i centrum. Det er også det, SAS skal overleve på på længere sigt, siger han.

Han mener, at SAS-aktien falder markant mandag morgen, men han tror ikke, at SAS er truet på livet. Jacob Pedersen mener også, at der er en stor mulighed for, at producenten Bombardier betaler en pæn del af skaden.

Ekstra bestyrelsesmøde

Der er indkaldt til ekstraordinært bestyrelsesmøde hos SAS.

Tre gange inden for ganske kort tid har der været alvorlige fejl på Dash 8 fly. Lørdag måtte et fly nødlande i Kastrup.

Passagerer, som var om bord på flyet i Kastrup, og som vil fortælle deres historie kan henvende sig på: Nyheder@dr.dk

Facebook
Twitter