SAS-medarbejdere har fået at vide de skal genoptage arbejdet - men er stadig til 'fagligt møde'

- Næste skridt er arbejdsretten, siger 3F-formand. Han kalder arbejdsnedlæggelsen 'uacceptabel'.

Bagagemedarbejderne i SAS har nedlagt arbejdet, og det betyder, at nogle fly må blive på jorden. Andre kommer afsted med forsinkelser. (Foto: Scanpix Sweden © Scanpix Denmark)

Bagagemedarbejderne hos SAS, der har nægtet at arbejde hele dagen, skal genoptage arbejdet.

Det er i hvert fald beslutningen på et fællesmøde mellem parterne på allerhøjeste plan, nemlig Dansk Arbejdsgiverforening på arbejdsgiversiden og Fagbevægelsens Hovedorganisation på lønmodtagersiden, fortæller både fagforeningen 3F og luftfartsselskabet SAS.

Imidlertid har det ikke gjort nogen forskel i Kastrup Luthavn, hvor det går usædvanligt sløvt for sig på bagagebåndene, selvom første weekenddag i vinterferien er en af årets travleste rejsedage.

Passagererne i Kastrup Lufthavn får at vide, at deres fly enten er forsinket eller aflyst på grund af arbejdsnedlæggelsen, og nogle må tage afsted uden deres baggage.

Bagagemedarbejderne har nedlagt arbejdet i protest mod det, de kalder "længere arbejdstid og lavere løn" samt manglende lydhørhed fra SAS's ledelse. Derfor er det de ledende medarbejdere i selskabet SAS Ground Handling, der slæber på kufferter, så vinterferie-klar passagerer kan komme afsted. Det sker lige nu med store forsinkelser.

Der er ikke varslet strejke, og der er dermed tale om en ulovlig og overenskomststridig arbejdsnedlæggelse.

- Næste skridt er arbejdsretten, siger Henrik Bay, som er formand for 3F Kastrup.

Et taktisk dårligt tidspunkt

Selvom det er Henrik Bays medlemmer, der har nedlagt arbejdet, er han yderst utilfreds med situationen.

- Det er både et taktisk dårligt tidspunkt lige ved skolernes vinterferie, og det går ud over dét, vi har glædet os til - fulde fly og så videre, siger han og henviser til, at flyselskaberne - og heriblandt deres bagagemedarbejdere har mærket coronakrisens konsekvenser meget konkret i deres hverdag.

I videoen herunder kan du se en passager reagere på bagagemedarbejdernes arbejdsnedlæggelse.

Hele dagen har der været dialog mellem SAS og bagagemedarbejderne, der står stejlt overfor hinanden, og fællesmødet er den foreløbige kulminationen på den anspændte situation.

Det er bare ikke det, der skal til, hvis den fastlåste konflikt skal lirkes op, mener Henrik Bay, der understreger, at bagagemedarbejdernes håndtering af deres frustrationer er uacceptabel.

- Det, der virker, er, hvis deres (bagagemedarbejdernes, red.) tillidsfolk kan få talt med ledelsen, siger han.

Indtil nu har driftscheferne ført ordet fra SAS' side, og det er ikke godt nok for bagagemedarbejderne, forklarer Henrik Bay.

- Det, der er brug for, er at få ledelsen på banen på direktørniveau, siger han.

SAS: Har vores fulde opmærksomhed

SAS'pressechef, Aleksandra Lindgren, har ikke meget tilovers for bagagemedarbejdernes håndtering af situationen.

- Det er uacceptabelt, at det er vores kunder, som bliver taget som gidsler, siger hun.

Med forsinkelser og aflysninger, andre fly og eftersendelse af baggage, lykkes det i øjeblikket at få alle afsted, og Aleksandra Lindgren understreger, at SAS gør alt, hvad de kan for at få deres passagerer afsted på vinterferie.

Hun kan ikke genkende bagagemedarbejdernes frustration over ledelsen.

- Vores dør er altid åben, og vi har en god dialog med vores fagforeninger, men en ulovlig arbejdsnedlæggelse i fredstid er ikke en metode, vi anser for at være forenelig med den danske model, siger hun.

SAS-passagerer venter på at komme afsted på vinterferie.

Detaljerne i arbejdsnedlæggelsen, og hvordan SAS griber forhandlingerne an, vil hun gerne holde for sig selv.

Både voksende konkurrence fra lavprisselskaber og ikke mindst den globale corona-pandemi har givet SAS vanskelige kår, og ifølge Aleksandra Lindgreen er der lige nu kun halvt så mange SAS-fly på vingerne som inden corona.

Har I forsømt at forventningsafstemme med jeres medarbejdere i den her nye virkelighed?

- Vi har en anden virkelighed at forholde os til, og foranding er svært - det har vi sympati med og fuld forståelse for. Men at vi ikke er lydhøre og til at tale med, kan jeg ikke genkende, siger Aleksandra Lindgren.