SAS-piloter truer med strejke midt i kæmpe krise: Sådan står du, hvis du har købt flybillet

Du har ret til at få dine penge tilbage, hvis SAS-strejke sparker din ferie til hjørne, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Det er ikke sikkert, at du kan se frem til en flytur, hvis du har købt en SAS-billet og skal ud at rejse fra 24. juni. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Sommeren nærmer sig. Corona er næsten glemt, og i de næste par måneder venter sol, strand og afslapning.

Men hvis din sommerferieplaner går sydpå, så kan den plan blive erstattet med en ferie med dansk sommervejr i stedet – i hvert fald hvis du har billet med SAS.

Ikke mindre end 1.000 piloter, der normalt sidder i cockpittet i SAS' fly, truer med at gå i strejke fra fredag morgen 24. juni. Det drejer sig om piloter fra Norge, Sverige og Danmark.

I Danmark kan strejken rent formelt være fra den 24. juni, mens pilotforeningerne i Sverige og Norge har varslet strejke fra 29. juni.

I første omgang skal sagen dog forbi forligsinstitutionerne i de tre lande, hvorefter man sandsynligvis samler forhandlingerne i ét af landene.

I alle fald vil den pågældende forligsmand kunne udsætte en strejke, så den 24. juni er den tidligste strejkedag i Danmark, men sandsynligvis vil en eventuel strejke komme senere.

Piloterne har i de seneste syv måneder forhandlet med SAS i forbindelse med en spareplan. Hvis parterne ikke finder en løsning, forventer piloterne at gå i strejke.

Kan stå over for kæmpe udgifter

Denne uge har allerede været en hård omgang for flyselskabet, da det kom frem, at den svenske regering ikke ønsker at smide flere penge i selskabet. Derfor kalder Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker i Sydbank, det for en hård omgang for SAS.

- Nu står SAS over for det, der potentielt kan blive endnu en kæmpe udgift, hvis det er sådan, at piloterne begynder at strejke. Det er vel at mærke på et tidspunkt, hvor det kommer til at gøre rigtig ondt, og hvor der er rigtig mange passagerer, siger han.

Han forventer, at det bliver svært for SAS at sælge billetter op til sommerferien, mens strejkevarslet hænger i luften.

Han forklarer, at han har indtrykket af, at mange allerede har købt deres flybillet, men at problemerne kan blive meget værre, hvis passagererne holder op med at booke.

Du har krav på at få pengene tilbage

Hvis din sommerferieplaner begynder eller slutter i et SAS-fly, så har du en god mulighed for at få pengene tilbage, hvis strejken går i gang.

Det fortæller Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk.

- Hvis man ikke har købt en billet, der kan laves om, så har man ikke andre muligheder end at vente at se, hvad der sker. Men hvis man ikke kommer af sted, så har man krav på at få sine penge tilbage af SAS, siger han.

Selvom du har købt din billet fra en tredjepart, står du også godt sikret.

SAS' administrerende direktør, Anko van der Werff, er manden, der skal arbejde hårdt for at finde en løsning på SAS' problemer, som lige nu ramler ind i det delvist statsejede selskab. (Foto: TT News Agency © Ritzau Scanpix)

- Man har altid krav på at få sine penge tilbage, hvis rejsen ikke bliver gennemført. Det gælder uanset, hvor man har købt billetten, siger han.

Hvis du har købt en pakkerejse gennem et rejsebureau, så er det bureauet, der har ansvaret for, at rejsen bliver gennemført.

Desuden nævner han, at man som rejsende muligvis kan have krav på kompensation af en størrelsesorden, der afhænger af, hvor langt man skulle rejse.

Kravet afhænger af, om det er SAS' egen skyld, eller om der er tale om en ekstraordinær situation, som SAS ikke er herre over. I sidste tilfælde kræves det ikke, at SAS betaler kompensation, forklarer han.

Han anbefaler, at dem, der ikke kan ændre deres billet, venter og ser, om rejsen bliver gennemført, og derefter kræver pengene tilbage.

SAS-konkurs kan koste dig en tusindlap

Hvis det ender med, at SAS går konkurs, så kan det begynde at koste dig penge. I så fald er det nemlig Rejsegarantifonden, der skal dække, og der er en selvrisiko på 1.000 kroner. Dog kan du få alle dine penge tilbage, hvis du har købt din flybillet med et Mastercard, hvilket Forbrugerrådet råder til, at man gør.

Under coronakrisen blev SAS blandt andet kritiseret for at være for langsomme om at tilbagebetale aflyste rejser. Hvis det igen gør sig gældende, så lyder rådet, at du klør på for at få dine penge tilbage.

- De var ikke særlig gode til at gøre det hurtigt under corona, og hvis man ikke får pengene inden for rimelig tid, så skal man henvende sig til Transportstyrelsen, som er anklagemyndigheden på området.

Hvad er rimelig tid?

- Ifølge lovgivningen er det syv dage, men man må nok forvente, at det tager lidt længere tid. Men man skal ikke sidde stille, lyder rådet fra Vagn Jelsøe.

SAS skriver i et svar til DR, at Pilotforbundenes advarsel er skødesløs og viser en chokerende dårlig forståelse for den kritiske situation, SAS er i.

- En strejke vil være ødelæggende og risikere hele virksomhedens fremtid og tusindvis af kollegers job. Vi antager, at piloterne indser, hvad der er på spil, og i stedet vælger at fortsætte arbejdet med at finde en løsning, skriver SAS.