SAS-piloter utilfredse med antal weekendvagter: Det er ikke et 8-16 job, siger ledelsen

Fritidsflyvninger vokser væsentligt mere end forretningsrejser over hele Europa.

Passagerer venter i afgangshallen i Københavns Lufthavn Kastrup efter SAS har aflyst afgange på grund af strejke blandt piloterne. Strejken startede fredag, og partnerne har endnu ikke genoptaget forhandlingerne. (Foto: Philip Davali © Scanpix)

Piloterne hos SAS holder sig fortsat væk fra cockpittet, og siden strejken startede fredag har parterne endnu ikke genoptaget forhandlingerne.

Alene mandag og tirsdag aflyser SAS 1213 flyvninger som følge af pilotstrejken. Der er endnu ikke aftalt et nyt forhandlingsmøde mellem parterne, derfor er det også uvist, hvor længe strejken vil fortsætte.

Kort sagt handler strejken om løn og arbejdsvilkår, som piloterne kalder urimelige med for mange arbejdsweekender i træk og en løn, der ikke følger med udviklingen.

Hos SAS' ledelse kalder man piloternes krav "skyhøje og uansvarlige".

Weekend fra fredag eftermiddag til mandag morgen

En "helt central" del af konflikten er weekendarbejdet.

I værste fald risikerer piloterne at skulle arbejde syv weekender i træk, mener Pilotforeningen.

Ifølge foreningen starter weekenden fredag klokken 16.00 og slutter først mandag kl.7.00.

Det betyder, at hvis piloternes fredagsvagt slutter efter 16.00, så tæller det som en weekendvagt.

Det samme gælder, hvis piloten møder ind fx klokken 6.30 mandag morgen. Uanset om de har haft fri hele lørdag og søndag.

- Arbejder vi efter klokken 16.00 fredag, så ser vi det som, at man arbejder i weekenden. Den periode strækker sig frem til klokken 7.00 om mandagen. Er man på arbejde i den tid, har man ifølge vores aftale ikke haft fri i weekenden, siger formand for Pilotforeningen, René Arpe.

Han understreger, at piloter allerede er meget væk fra deres familier, ofte overnatter ude og derfor beskytter "den fritid, vi faktisk har".

- Vi er nødt til at definere ydretidspunkterne. Det sker jo, at man bliver forsinket ind i friperioden, siger han, men er dog villig til at se på det, så længe alle piloter, der ønsker en fast turnus-ordning, kan vælge det til.

- Så de kan planlægge deres familie- og privatliv.

'Uansvarlige krav'

Piloterne er gået til forhandlingsbordet med tre krav til den nye overenskomst, som handler om løn, for mange weekendvagter og mere medindflydelse.

Men hos SAS' ledelse mener man ikke, at kravene fra piloterne er rimelige.

- De krav, som vi har modtager fra vores pilotforeninger, de er ikke ansvarlige i et konkurrencepræget marked. De er skyhøje, det er faktisk uansvarligt, siger Mariam Skovfoged, som er pressechef i SAS.

Arbejdsvilkårene er urimelige med for mange arbejdsweekender i træk, og lønnen følger heller ikke med udviklingen, lyder det fra piloterne. Piloternes krav er uansvarlige og kan kaste SAS ud i en ny økonomisk krise, hvis der gives efter, lyder det fra SAS. (Foto: NTB Scanpix © Scanpix)

Begge parter har tavshedspligt, mens der forhandles, og derfor er der ikke blevet sagt meget om selve forhandlingssituationen hverken fra arbejdsgiver eller arbejdstagers side.

Men til spørgsmålet om piloternes kritik af weekendvagterne, svarer Mariam Skovfoged:

- Det er vigtigt at pointere, at det ikke er et 8-16 job at være pilot. Vi er nødt til at flyve, når kunderne vil flyve, siger hun.

- Vi gør faktisk rigtig meget for vores piloter, så de har en sammenhængende hverdag.

Fritidflyvninger stiger markant

Kravet om at flyve i weekenderne, er ikke kun en udfordring hos SAS. Det er en tendens, som gælder hele industrien.

Det forklarer Jacob Pedersen, som er luftfartsanalytiker hos Sydbank.

- Fritidsflyvninger vokser væsentlig mere end forretningsrejser. Det betyder, at der bliver større behov for, at der er piloter, der er villige til at arbejde i weekenderne - ikke kun hos SAS, men hos alle selskaberne, siger han.

René Arpe forstår udmærket, at der er efterspørgsel på flyvninger i weekenderne, men mener også, at det er et behov, som piloternes krav dækker.

- Det kan faktisk godt lade sig gøre, når man arbejder i et fast turnus-system, som vi ønsker. Det er et spørgsmål om at have ressourcer nok.

Og netop økonomien hos SAS spiller også en stor rolle. Selskabet har i 15 år haft massive besparelser, men flyver nu med et overskud for femte år i træk.

- Presset på piloterne stiger. Men det handler også om, at SAS nu tjener penge. Derfor er der en medarbejdergruppe, der vil vi have en større del af overskuddet, efter alt det, som de har været igennem, siger Jacob Pedersen og henviser til de spareøvelser, selskabet har været igennem.

Selvom SAS har overskud, kan strejken få store økonomiske konsekvenser for selskabet. Siden forhandlingerne mellem piloterne og SAS brød sammen natten til fredag, har SAS måttet aflyse 2.802 afgange.

I alt ser 110.000 passagerer indtil videre ud til at være blevet ramt af piloternes strejke.

Facebook
Twitter