SAS-piloterne stemte ja til overenskomsten: En vigtig puslespilsbrik i at redde SAS, men langt fra den sidste

93 procent stemte ja i Dansk Pilotforenings urafstemning om overenskomsten.

SAS-piloterne har stemt den overenskomst, de indgik med SAS endeligt igennem. (Foto: TT News Agency © Ritzau Scanpix)

Fredag ved midnat udløb fristen for at stemme, og lørdag formiddag blev resultatet offentliggjort.

Det blev til et overvejende ja fra medlemmerne af Dansk Pilotforening til den overenskomst, som blev forhandlet på plads med SAS midt i juli efter 15 dages strejke.

93 procent stemte ja i urafstemningen, hvor 89 procent af de stemmeberettigede danske SAS-piloter afgav en stemme.

Også i Norge og Sverige, har piloterne stemt ja til den nye overenskomst. Selvom aftalen er dyrt købt, så er formand i Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, tilfreds med den store opbakning til aftalen.

Selvom piloterne går op i arbejdstid og ned i løn under den nye aftale, så har piloternes krav om at få genansat de piloter, der blev fyret under coronakrisen, været det vigtigste i forhandlingerne.

- Jeg tror, det er solidariteten, det handler om, men jeg tror også, at piloterne kan se SAS’ situation. Vi ved, at vi er i chapter 11 (konkursbeskyttelsesproces, red.), at der skal refinansiering til nu, og det er klart, at det har en effekt.

- Nu har vi gjort, hvad der skulle til. Dels for at hjælpe SAS i chapter 11 og refinansiering, men mest af alt for at få de opsagte piloter tilbage, siger Henrik Thyregod.

Hos SAS er tilfredsheden med det endegyldige ja til den overenskomst, der blev indgået midt i juli, stor.

- Vi er meget glade og ser frem til at fortsætte vores igangværende Chapter 11-proces og vores arbejde med at sikre et stærkt og bæredygtigt flyselskab i mange år fremover.

- Dette positive resultat af afstemningen vil hjælpe SAS med at tiltrække langsigtede investorer, mens vi fortsætter med Chapter 11-processen og arbejder videre med SAS Forward-planen, lyder det fra SAS i en skriftlig kommentar.

En vigtig brik, men langt fra den sidste

Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank og luftfartsanalytiker, så er piloternes ja til overenskomsten godt nyt for SAS efter mange dårlige dage.

- Det her er en god dag for SAS. Det er kulminationen på mange ugers elendighed og penge, der er fosset ud af kassen, samt et forhold til kunderne, der er, om ikke kuldsejlet, så i hvert fald ekstremt dårligt. Så det er rigtig godt for SAS. Nu kan man se fremad.

- Det her er den første puslespilsbrik, og det er en vigtig brik i hele det puslespil, der går ud på at redde SAS. Men pilotaftalen og det her ja redder ikke SAS alene, siger han.

Jacob Pedersen forventer, at nogle af de næste puslespilsbrikker kan blive lettere at få på plads, nu pilotaftalen er endegyldigt stemt igennem.

Dermed kan SAS' konkursbeskyttelsesproces, chapter 11, komme tilbage på sporet. Chapter 11-processen er groft sagt, at SAS indleder forhandlinger med kreditorerne i selskabet, der skal sikre, at der ikke kommer långivere og kræver tilbagebetaling.

Men der er flere store brikker tilbage i puslespillet for SAS, påpeger Jacob Pedersen.

- De næste brikker er, at man får finansieringen på plads til chapter 11-processen, at man får sikret de omkring 7 milliarder svenske kroner (5 milliarder danske kroner, red.), der skal til for, at man kan komme igennem konkursbeskyttelsen.

- Så skal man have forhandlet aftaler med långivere, så de slår en streg over en del af gælden, og så er der flere medarbejdergrupper, man skal have forhandlet aftaler med. Det er de vigtigste ting, siger Jacob Pedersen.

Men det er også den operationelle del af selskabet, der skal styr på, påpeger Jacob Pedersen.

- SAS-ledelsen har sit arbejde skåret ud for sig i den næste periode. Det er ikke sådan, at man kan læne sig tilbage og sige, at de er i mål. Det er stadig op ad bakke for SAS, siger Jacob Pedersen.