SAS vil gøre det nemmere at flyve klimaneutralt: EU-rapport sår tvivl om virkningen

Rapport fra Europa-Kommissionen stiller spørgsmålstegn ved flyselskabernes CO2-kompensation.

Hos SAS bliver det inden længe nemmere at klimakompensere for sin rejse. Til gengæld er det langt fra alle CO2-projekter, der virker. Det skriver Europa-Kommissionen i en rapport. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Flyselskabet SAS gør det snart nemmere at flyve med god samvittighed, hvis man som passager ønsker at mindske rejsens CO2-aftryk. Det samme gør Finnair, der dermed slutter sig til halvdelen af de 10 største selskaber, der flyver fra Københavns Lufthavn Kastrup.

Alle tilbyder de kunderne at købe sig til en klimaneutral rejse. Pengene går til eksempelvis skovrejsning eller projekter med vindenergi, der skal reducere mængden af CO2 i atmosfæren. Det er bare ét problem: Det er langt fra sikkert, at det gavner miljøet i sidste ende.

En rapport fra Europa-Kommissionen slår nemlig fast, at hele 85 procent af de FN-godkendte CO2-projekter med stor sandsynlighed ikke kompenserer så meget, som de regner med.

- Risikoen er, at hverken flyselskaber eller flykunder får det, de betaler for, nemlig en reduktion af kulstoffet i atmosfæren, siger seniorforsker Vivian Kvist Johannsen fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet.

Ikke træer nok til at fjerne påvirkning

Hun har læst rapporten, der blev udgivet i 2016, og forklarer, at det kan være vanskeligt helt at fjerne miljøpåvirkningen fra en flyrejse. Tre procent af EU-landenes samlede udledning stammer direkte fra flytrafik, viser tal fra Europa- Kommissionen.

- Der er ikke nødvendigvis areal nok til at plante træer, der kan optage al det kulstof, vi udleder. Så det er en udskydelse af problemet og ikke en løsning, siger Vivian Kvist Johannsen.

SAS letter mulighed for klimakompensation

Siden 2007 har SAS tilbudt passagererne at købe klimakompensation på en særskilt del af hjemmesiden. I løbet af 2019 bliver det endnu nemmere, hvor det bliver muligt at tilkøbe på samme måde som ekstra benplads eller en ekstra kuffert.

Dermed følger det skandinaviske selskab efter hollandske KLM, der siden 2008 som de eneste blandt de 10 største selskaber, der flyver fra Danmark, har det som en del af bookingprocessen. Det samme gælder Finnair, der vil gøre det samme i løbet af 2019.

- Vi tror på, at det nye system vil få flere til at benytte sig af muligheden for at klimakompensere end den nuværende ene procent af passagererne, der gør det, siger SAS' pressechef, Mariam Skovfoged.

Hun forklarer, at SAS løbende kontrollerer, om deres CO2-projekter kompenserer lige så meget, som det er meningen. Derfor kan kunderne stoler på SAS' klimakompensation.

- Det er nogle år siden, rapporten kom. Der er mere fokus på området nu. Vi har eksterne auditører, der kontrollerer de projekter, vi har tilknyttet, og det har vi altid haft, siger Mariam Skovfoged.

Kommer til at gøre ondt

Flytrafik er ifølge Europa-Kommissionen den hurtigst voksende udleder af drivhusgasser. Ifølge seniorforsker Vivian Kvist Johannsen skal der hårdere metoder til end de 6,50 kroner, som det koster at klimakompensere sin flyrejse fra København til London med SAS.

Hvis CO2-kompensation ikke er svaret, hvad er så?

- Noget, der gør ondt. I bund og grund tror jeg, at den velfærd og vækst, vi har vænnet os til, i virkeligheden har en pris, som er højere, end vi helt har gjort os klar endnu, siger hun og foreslår, at vi flyver mindre.

Med lidt over 10 millioner årlige passagerer transporterer SAS godt en tredjedel af de rejsende fra Københavns Lufthavn Kastrup.

De største selskabers CO2-kompensation til og fra Danmark

  • SAS: Har tilbudt CO2-kompensation siden 2007. I løbet af 2019 bliver det indbygget som en del af bookingprocessen.

  • Norwegian: Tilbyder ikke CO2-kompensation, men giver mulighed for at støtte Unicef.

  • Ryanair: Tilbyder CO2-kompensation som en del af bookingprocessen.

  • Easyjet: Tilbyder ikke CO2-kompensation.

  • Lufthansa: Tilbyder CO2-kompensation separat fra bookingproces.

  • KLM: Har tilbudt CO2-kompensation som en del af bookingprocessen siden 2008.

  • British Airways: Tilbyder CO2-kompensation separat fra bookingproces.

  • Danish Air Transport: Alle billetter er CO2-neutrale og kompensation indgår i prisen.

  • Finnair: Finnair introducerer CO2-kompensation i bookingproces i 2019.

  • Thomas Cook Airlines: Tilbyder ikke CO2-kompensation.

Artiklen er opdateret med information om, at Ryanair tilbyder CO2-kompensation som en del af bookingprocessen.

Facebook
Twitter