SAS vil være klimavenlige med ny strategi - men vi flyver som aldrig før

Flyselskabets nye klimastrategi overser den største udfordring for klimavenlige rejser, mener ekspert.

Vi rejser mere med fly end nogensinde før. Alene fra Københavns lufthavn fløj over 30 millioner i 2018. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Nye fly, mere biobrændsel og CO2-kompensation.

Det er rygraden i SAS' nye klimastrategi, som skal gøre flyselskabet til verdens mest bæredygtige af slagsen.

Selskabets nye tiltag skal reducere CO2-udledningen med 25 procent inden 2030 i forhold til niveauet i 2005.

SAS' koncerndirektør, Lars Sandahl Sørensen, kalder den nye klimastrategi for "ekstremt ambitiøs," mens en klimaekspert mener, at den snarere bør ses som et lille skridt i den rigtige retning.

Klimaglade kunder

SAS' nye klimastrategi er ikke kun motiveret af grønne ambitioner. Selskabet oplever også en efterspørgsel på grønnere rejser fra kunderne, fortæller Lars Sandahl Sørensen.

Lars Sandahl Sørensen er koncerndirektør i SAS.

- Den her beslutning er drevet af klimamæssige hensyn, men også af, at vi tror, at vores kunder forventer det her. Det koster os meget, men der er også god forretningsmæssig fornuft i det.

- Dels fordi vi tror på, at kunderne gerne vil have det, men også fordi vi tror, at vi kan reducere omkostninger til brændstof, siger koncerndirektøren med henvisning til indkøbet af nye fly, der flyver længere på literen.

Derfor insisterer Lars Sandahl Sørensen på, at kunderne ikke i høj grad vil kunne mærke klimaomlægningen på pengepungen.

- Den her branche er ekstremt konkurrencepræget, så vi vil blive ved med at tilbyde attraktive destinationer og priser.

Det er ikke nok

Klimaekspert Henrik Gudmundsson, som er seniorkonsulent i den grønne tænketank Concito, hilser SAS' klimastrategi velkommen og håber, at andre flyselskaber vil lade sig inspirere.

Han er dog ikke enig i, at klimastrategien kan kaldes ambitiøs.

- Det er en strategi, som har nogle gode elementer, men som nok ikke er tilstrækkeligt svar på de udfordringer, vi står overfor.

- Verden har jo indgået en klimaaftale i Paris for nogle år siden, som betyder, at vi skal ned mod nul i CO2-udledninger og andre gasser frem til 2050. Det er mange små skridt, der skal til, og den her strategi er et af de små skridt.

Henrik Gudmundsson mener, at SAS overser den helt centrale udfordring ved flytrafikkens klimabelastning: At vi flyver som aldrig før.

- Det er som om, man går uden om det spørgsmål, der hedder at selve flyvningen og flyrejser eksploderer fuldstændig. Det er tvivlsomt, at man kan nå klimamålsætningerne for kloden, hvis man bare lader flytrafikken vokse og så bare forsøger at reparere på det med nogle nye teknologier.

Alene fra Københavns Lufthavn fløj 30.298.531 passagerer i 2018, og det er rekord.

Det er 'skønmaleri'

Også SAS slog passagerrekord i 2018, hvor de transporterede over 30 millioner passagerer.

Selv om Henrik Gudmundsson er bevidst om, at man måske ikke kan bebrejde flyselskaberne for at forsøge at tiltrække kunder, så mener han, at SAS fuldstændig overser den del af problematikken.

- De er med til at tale uden om den del af problemet, når de så hårdnakket, som de gør, hævder at alle flyrejserne er af det gode. Det synes jeg måske er skønmaleri, som de ikke behøvede.

Men det er ikke SAS' problem, at folk flyver mere og mere, siger selskabets koncerndirektør.

- Vi kan jo ikke tage ansvaret for i SAS, at hele verden flyver mere og mere. Der er vækst i Danmark og folk ønsker at rejse mere og mere, hvilket jo er rigtig godt, for det gør nok, at verden får lidt mere forståelse for hinanden på kryds og tværs.

En del af SAS' nye klimastrategi er også at støtte partnerskaber, som forsker i elfly og nye brændstoftyper.

Facebook
Twitter