Se de største fartbødedage: En dags fartkontrol gav bilister bøder for millioner

Selv om politiet brugte mindre tid på fartkontrol i 2016 end i 2015, kom der flere penge i bødekassen.

Der blev givet mange bøder for at køre for stærkt i 2016. På enkelte datoer f.eks. d. 23. marts 2016 udskrev politiet bøder for over en million kroner.

23. marts sidste år var der bøderegn til nordjyske bilister. I løbet af dagen udstak politiet bøder for over tre millioner kroner på hastighedskontrol på Nordjyske Motorvej.

8. september 2016 på Storebæltsbroen måtte mange bilister også til lommerne efter at have kørt for stærkt. Her blev der givet bøder for 2,8 millioner kroner.

Selvom en række politikredse brugte markant færre timer på hastighedskontrol sidste år end forrige, så betød det ikke mindre i bødekassen. Tværtimod.

Samlet set brugte politiet 5 procent færre timer på kontrol i 2015 end i 2016, men antallet af bilister, der stod til en bøde steg med 24 procent. I alt steg bilisternes fartbøder med over 100 millioner kroner.

FDM mener, at de mange bøder tyder på, at politiet brugte en del af kræfterne på fartkontrollen forkert.

- Politiet satte fotovogne op, hvor der var meget trafik, og mange kørte for stærkt. Kørte de fotovognene på landet, fik de ikke så mange kunder i butikken, men det er primært på landeveje, der sker mange ulykker på grund af fart, siger Torben Kudsk.

Han mener, at der er stor forskel på hastighedskontrol fra politikreds til politikreds, og at for eksempel Midt- og Vestjyllands Politi er gode til at kontrollere de farlige landeveje.

Kontrol på farlige strækninger gav flere bøder

Rigspolitiet oplyser, at de enkelte politikredse sidste år ændrede kontrollen, så den blev mere målrettet de farlige strækninger.

- Kontrollen er mere målrettet de farligste vejstrækninger, og det er årsagen til, at der udskrives flere bøder, mener Erik Terp, centerchef i Nationalt Færdselscenter.

Mange bøder bliver givet på motorveje, som sætter rekord for bøder på enkelte dage.

- Udviklingen af dræbte på motorveje har været stigende, så derfor er det helt relevant at have fokus på motorvejene, siger Erik Terp, som generelt mener, at kontrollen på motorveje er lav i forhold til antallet af trafikanter.

Facebook
Twitter