Se pristigningerne på tog, metro og bus: Jyske og sjællandske pendlere må bøde

Priserne reguleres årligt for at følge prisudviklingen i samfundet.

De nye takster træder i kraft søndag (ARKIV). (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

De af os, der tager bussen, toget eller metroen, når vi skal på arbejde, må nu gribe dybere i lommerne, når billetten skal betales.

I morgen træder de nye priser for den offentlige transport i 2019 nemlig i kraft - og det går især ud over pendlerne i år.

Det er de sjællandske pendlere, der vil mærke den største prisforskel, fortæller bestyrelsesformand i DOT, Din Offentlige Transport, Camilla Struckmann:

- De, der rejser syv til 14 zoner, vil især mærke forskel, for de får prisstigninger på mellem 30 og 110 kroner. Det er eksempelvis dem, der rejser mellem Køge og København. De kommer til at stige med 80 kroner om måneden.

Det svarer til en stigning i prisen på op til fem procent.

- Til gengæld fik pendlerne ikke nogen prisstigninger, da vi regulerede priserne sidste år, så i år er det altså dem, der skal betale lidt mere, fortæller Camilla Struckmann.

Priserne vil stige igen næste år

De nye priser offentliggjorde DOT allerede tilbage i efteråret, men det er først nu, taksterne træder i kraft.

Priserne for offentlig transport reguleres hvert år, så de følger med den prisudvikling, der ellers er i samfundet, herunder udviklingen i løn- og brændstofpriser.

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der sætter grænsen for, hvor meget trafikselskaberne i gennemsnit må hæve billetpriserne for at kunne følge med stigningen i omkostningerne.

Hvilke billetter, der helt konkret skal stige i pris, er op til DOT at bestemme.

- Vi har samlet fået lov til at hæve priserne i gennemsnit med 2,1 procent i år, og det rammer så en lille smule forskelligt, fordi vi har forskellige sammensætninger af rejser på tværs af DSB, Metro og Movia, fortæller Camilla Struckmann.

Trælse, men nødvendige prisstigninger

Også i Jylland må pendlerne punge ekstra ud, når pendlerkortet skal fornyes. I Region Midtjylland stiger prisen cirka to procent for et pendlerkort på syv til 14 zoner.

Derfor vil priserne sikkert også stige igen næste år, siger konsulent Ole Simonsen i Region Midtjyllands Trafikselskab, Midttrafik:

- Omkostningerne udvikler sig generelt i samfundet. Det gør de også for Midttrafik. Vi er nødt til at sætte priserne op i takt med omkostningsudviklingen for at kunne fastholde samme serviceniveau, fortæller han og uddyber:

- Alle andre ting i samfundet stiger grundlæggende også. Mælken stiger, kartoflerne stiger. Det er træls, når priserne stiger, men det er ikke anderledes for den kollektive trafik, end det er for den øvrige del af samfundet.

Præcisering: Vi har uddybet, hvordan prisstigningerne udregnes i forhold til den generelle prisstigning i samfundet.

Facebook
Twitter