Skibsingeniør: Sådan kan søsyge-ramt bornholmerfærge tackle høj søgang

Politikere efterprøver klager over søsyge på hurtigfærge til Ystad.

Passagerer klager i stigende grad over søsyge under overfarten med Bornholmslinjens hurtigfærge, Express 1. (Foto: Rene Kurtik © dr)

Den nye katamaranfærge mellem Rønne og Ystad har gjort adskillige bornholmere søsyge.

Derfor sejler en stribe transportordførere i dag til solskinsøen for at opleve turen ombord ’Express 1’ på egen krop.

Imens er Transportministeriet ved at få udregnet risikoen for søsyge på hurtigfærgen.

Et centralt spørgsmål er, om der er behov for en stabiliserende anordning, der ikke længere er monteret under færgen, fortæller skibsingeniør Hans Otto Holmegaard Kristensen:

- Da ’Express 1’ i sin tid sejlede ved England, havde den en såkaldt T-foil, der kunne dæmpe skibets bevægelse. Om det også virker ved Bornholm, er man nu ved at undersøge på Force Technology

T-foil or not T-foil

Den vingeformede T-foil ligner den mest oplagte mulighed for at gøre overfarten behageligere for passagererne, ifølge de to eksperter, som DR Nyheder har adspurgt i dag.

Men selv om det er normalt for katamaraner at installere en T-foil som bevægelsesdæmper, så er det en svær afvejning, ifølge Ulrik Dam Nielsen, som er lektor ved DTU Mekanik og forsker i sødygtighed og skibes performance:

- Alt, man tilføjer under vandlinjen, giver ekstra hydrodynamisk modstand, og det er man aldrig interesseret i. Hvis ikke der er behov for det, er det egentlig bedre at sejle uden en T-foil, påpeger han.

Det synspunkt bakkes op af Hans Otto Holmegaard Kristensen:

- Den kan risikere at sænke skibets fart, og det betyder et øget olieforbrug og mere CO2-udslip. Så det er hele tiden en balancegang mellem hensynet til miljø og menneskene ombord.

For at afhjælpe problematikken med den fastmonterede T-foil, har færgens australske producent nu udviklet en mere alsidig løsning:

- Incats nye T-foil-system kan tages op og ned, hvilket er hensigtsmæssigt i forhold til manøvrering og ved sejlads i små bølger, hvor bevægelsesdæmpning ikke er nødvendig, siger Ulrik Dam Nielsen.

Bedst på verdenshavene

En T-foil er beregnet til store oceangående dønninger og vil ikke have samme effekt i de mindre bølger omkring Bornholm, oplyser Jesper Maack, der er pr- og kommunikationschef hos Molslinjen, der driver Bornholmslinjen.

Han understreger, at man allerede gør en indsats for at gøre sejladsen mere behagelig for passagererne, blandt andet planlægger kaptajnen sin rute efter bølgernes retning og intensitet.

Før 'Express 1' blev indsat mellem Rønne og Ystad i sommer, har færgen siden 2012 sejlet mellem Odden og Aarhus under navnet 'KatExpress 1'.

Facebook
Twitter