Skilte på engelsk og gratis Wifi skal lokke udlændinge til hovedstaden

Se listen over Københavns Kommunes mange tiltag for at tiltrække vidensarbejdere fra udlandet.

Københavns Kommune har udviklet et handlingskatalog med 50 ideer til, hvordan hovedstaden får gjort flere udlændinge interesseret i at studere, arbejde og at bo i København. Blandt forslagene er skilte på engelsk til attraktioner og kollektiv trafik. (© Colourbox)

I øjeblikket er København en af de europæiske storbyer, der er dårligst til at tiltrække vidensarbejdere fra udlandet. Men det vil hovedstaden nu råde bod på ved blandt andet at skilte på engelsk og ved at hjælpe udenlandske københavnere med rådgivning og vejledning.

Københavns Kommune har udviklet et handlingskatalog med 50 ideer til, hvordan hovedstaden får gjort flere udlændinge interesseret i at studere, arbejde og at bo i København.

Det er særligt de højtuddannede, som hovedstaden vil gøre sig til for, fortæller Københavns overborgmester Frank Jensen:

- Vi ved jo, at der ligger rigtig stort uudnyttet potentiale, hvis bare København fik lige så mange internationale vidensarbejdere, som i Stockholm eller Hamborg har i dag. De bidrager nemlig til byens vækst og økonomi, siger han.

Skiltning og information på engelsk

I fremtiden skal det være lettere at få information om alle kommunens tilbud, også hvis man ikke taler dansk. Fritidstilbud, tilbud om børnepasning og trafikregler skal også være tilgængeligt på engelsk. Og så skal udlændinge i fremtiden have ét sted at gå hen, når de skal have ordnet papirarbejde i forbindelse med fx CPR-nummer og opholdstilladelse. Stedet kommer til at hedde International House Copenhagen, og åbner i denne måned.

Også udlændinge på kortere besøg i København skal der tages bedre imod: Turister skal for fremtiden have hjælp til at finde rundt i byen med skilte på engelsk:

- Vi har været meget tilbageholdende med skiltning i det offentlige rum om, hvor man kan finde de forskellige turistattraktioner. Det har været meget svært at finde rundt, hvis man ikke forstår det danske sprog, og det skal vi blive meget bedre til, siger Frank Jensen.

Vigtigt med samlet indgang til myndighederne

Hos Copenhagen Capacity, der er sat i verden for at markedsføre København for udenlandske virksomheder, er talentdirektør Nikolaj Lubanski begejstret:

- Den typiske udfordring i dag, er at udlændinge skal løbe en hel masse myndighederne på dørene, når de kommer, og derfor er det særligt vigtigt med et internationalt hus, siger han til P1 Morgen.

Men også den mest lav-praktiske del af kommunens charme offensiv - skiltningen på engelsk, er vigtig, for at tiltrække højtuddannet arbejdskraft fra udlandet:

- Det er med til at skabe et image, der siger: det her er en åben by. Det er et symbol, der betyder noget, det er der ingen tvivl, siger Nikolaj Lubanski.

Udover den engelske vejskiltning og rådgivning til udlændinge har Københavns Kommune blandt andet planer om:

  • Boliger til internationale københavnere

  • Velkomstpakke til nye, internationale københavnere om alt fra trafikregler til information om børnepasning.

  • Informationsarrangementer om fritidstilbud

  • Internationale profilforeninger

  • Internationalt kulturhus

  • Rådgivning af mindre og mellemstore virksomheder om at ansætte internationale akademikere

  • Karriererådgivning for medfølgende ægtefæller

  • Formidling af studiejobs til internationale studerende

  • Rådgivning til udenlandske forældre om børnepasning og skolegang og etablering af internationale profilbørnehaver

  • International kommunal hjemmeside

  • Skilte på engelsk til attraktioner og kollektiv trafik

  • Servicemeddelelser på engelsk i busser, tog og metro

  • Etablering af gratis Wifi-zoner i byen

  • Cykelundervisning for expats og nye bycykler

  • Bedre turistinformation med interaktive touch screen kiosker, mobile turistguides, mini turistinformationer og engelsksproget information ved byens hovedattraktioner.

Facebook
Twitter