Skjult i færdigvarer: Så meget FOR meget salt får dit barn

Helt små børn får dobbelt så meget salt som anbefalet og er dermed i fare for at få forhøjet blodtryk.

Fødevarestyrelsen og WHO anbefaler, at børn mellem et og tre år maksimalt indtager 2,1 gram salt dagligt, men danske børn får op til dobbelt så meget, skriver månedsmagasinet Samvirke. (© colourbox)

Salt er skadeligt, hvis man spiser for meget. Og det står slemt til med saltindtaget for de helt små børn mellem 1-3 år, viser en ny undersøgelse fra DTU.

Fødevarestyrelsen og WHO anbefaler, at børn mellem et og tre år maksimalt indtager 2,1 gram salt dagligt, men danske børn får op til dobbelt så meget, skriver månedsmagasinet Samvirke på baggrund af undersøgelsen.

Hovedparten af det salt børn spiser, skjuler sig i de fødevarer, forældrene lægger i indkøbskurven. For 70 procent af saltindtaget hos både børn og voksne kommer fra forarbejdede fødevarer.

Uopmærksomme forældre

Kun 15 procent bliver tilsat i gryden eller drysset på ved spisebordet.

Forældrene er kun sjældent opmærksomme på en vares saltindhold. 83,4 procent af danske forældre kigger aldrig eller sjældent efter saltindholdet på varedeklarationen, viser en undersøgelse fra FDB Analyse.

- Man bliver nødt til at tænke kreativt og vælge flere vegetabilske og uforarbejdede produkter, når man laver mad, hvis man vil holde sig på den anbefalede mængde, siger Lone Banke Rasmussen fra afdelingen for ernæring på DTU Fødevareinstituttet.

Forhøjet blodtryk

Det har en stor konsekvens at spise for meget salt, lyder det fra Torben Jørgensen, der er professor i forebyggelse og sundhedsfremme på Glostrup Hospital.

- Børn får ikke blodpropper og hjerneblødninger. Men de får et forhøjet blodtryk, der slider på hjerte, nyre og blodkar. Har man et forhøjet blodtryk tidligt i livet, så er kroppen i mindre god stand, når man bliver voksen, siger Torben Hansen til Samvirke.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at man skifter morgenmadsprodukterne som havrefras og cornflakes ud med havregryn, kun spiser én rugbrødsmad med kødpålæg og resten med tomat, avocado eller kartoffel.

Man kan bør også lave sovs og suppe fra bunden, hvis man vil mindske sit saltindtag.

Tidligere undersøgelser fra DTU viser, at også børn mellem fire og ni år får dobbelt så meget salt, som anbefalet.

/ritzau/