Skoleelever vil gerne have flere håndværkstimer på skoleskemaet

Det er sjovt at være kreativ, mener Anders Theilmann Tommerup og Magnus Jensen fra 5.a på Højvangsskolen ved Aalborg

Anders Theilmann Tommerup (th) og Magnus Jensen (tv) fra 5.a på Højvangsskolen ved Aalborg.

I det lavloftede sløjdlokale på Højvangsskolen i Svenstrup bakser 5.a med fire tynde krydsfinerplader, de har skåret til rette størrelse.

Gennem små huller snører de sort uldgarn, der skal holde pladerne tæt til hinanden, så de danner en ramme.

- Vi tænkte, det var nemmere end med skruer, siger 12-årige Magnus Jensen og trækker snoren til sig, så pladernes kanter støder sammen.

- Det er sjovt at være kreativ. Lidt kedeligt at sy, men når vi skal lave noget i træ, er det spændende. Og lidt svært, Andreas Theilman Tommerup på 12, der altid glæder sig til at Håndværk og Design står på skoleskemaet.

I dag slutter de praktiske fag for de fleste elevers vedkommende i 6. klasse, og der er i 8. og 9. klasse ingen krav om praksisfaglige fag udover idræt. Men det skal der laves om på, mener regeringen og Dansk Folkeparti.

Praktisk faglighed

Med fem initiativer vil partierne få flere unge i udskolingen til at interessere sig for erhvervsskoler og vælge en erhvervsrettet ungdomsuddannelse.

Udover at gøre håndværk og design til et obligatorisk fag i udskolingen, der skal afsluttes med prøve, vil regeringen give elever mulighed for at tage mere erhvervspraktik. Dertil skal den praktiske faglighed kunne være en del af obligatorisk projektopgave i 9. klasse, og skolerne skal have bedre redskaber til at tilrettelægge praksisfaglige forløb, lyder det.

- Jeg er helt sikker på, at hvis vi lægger trykket rigtigt, så vil der være flere unge mennesker, som går i retning af erhvervsskolerne. Det vil være godt for de unge, for der ligger mange muligheder der. Og det vil også være godt for Danmark, siger undervisningsministeren.

Prøvefag

Skoleleder på Højvangsskolen Christian Møller er overbevist om, at initiativerne vil være med til at åbne de unges øje for de mange muligheder, der er efter folkeskolen.

- Ideen om at få det praktiske op i overbygningen, synes jeg er helt rigtig set. Forhåbentlig finder de ud af, at der er andre veje end det almene gymnasium - og en viden om, at det er fint at have kompetencer, evner og glæder, der trækker i andre retninger.

Han mener dog, at forslaget om at gøre håndværk og design til prøvefag skal genovervejes.

- Man skal måske stille sig selv det spørgsmål, om de børn, man gerne vil fange med de her initiativer, har brug for, at de skal have karakterer i endnu et fag, siger han.

I den kommende uge skal regeringen og Dansk Folkeparti forhandle initiativerne med resten af partierne i folkeskoleforligskredsen.

Indtil da kan 5.a glæde sig over, at de måske får lov til at bakse med krydsfiner og uldgarn, helt til folkeskolens sløjdlokaler måske skiftes ud med nye kreative værksteder på en erhvervsrettet ungdomsuddannelse.

- Det kunne være fedt mere mere håndværk og design, understreger Andreas Theilman Tommerup.

Magnus Jensen er enig. Så længe man altså ikke skal vente alt for længe på læreren.

Facebook
Twitter