Skolelederen, psykologen og forældreformanden: Sådan får dit barn den bedste start i skolen

Første skoledag er overstået – men nu skal der arbejdes på at komme godt i gang med skolelivet.

Den første tid i skolen kan være en stor omvæltning for barnet. Arkivfoto. (Foto: Johan gadegaard © Scanpix)

Landet rundt trådte masser af børn i dag ind i 0.-klasselokalerne og tog hul på skolelivet. Men dermed er skolestarten lang fra overstået.

Det tager tid at få skolelivet ordentlig i gang, og som forælder skal man både være opmærksom og engagere sig for at sikre en god skolestart.

Dr.dk har derfor samlet gode råd fra nogle af de personer, der ved mest om den gode start på skolelivet:

Forældreformanden: Husk barnets perspektiv

Rasmus Edelberg, formand for Skole og Forældre (Foto: Lars Bertelsen © © Lars Bertelsen)

Rasmus Edelberg er landsformand for forældreforeningen Skole og Forældre:

- Det er jo en stor forandring at starte i skole. Den starter allerede i børnehaven, når barnet går og glæder sig til skolen og føler sig som en af de store. Når de så faktisk kommer i skole, skal de vænne sig til, at det er helt omvendt: Nu er de pludselig de små.

- Forældre tænker ofte, at nu skal barnet lære noget, men det er vigtigt også at se det fra barnets perspektiv for at få en ordentlig start. Barnet vil gerne have det rart og går måske mere op i, om det kan få en ven. Så tal med barnet om alle de nye ting og husk at lytte til det.

- Som forælder er du nu pludselig medlem af en klub med de andre elevers forældre, og det er vigtigt at engagere sig i den fra starten. Den tid, du bruger med resten af forældrefællesskabet, er værdifuld, fordi det bliver meget lettere at samarbejde og løse konflikter i fremtiden, hvis man har en god relation.

- Endelig: Husk at give barnet plads til forandringen. Der må gerne være ro på og almindelige rutiner derhjemme, for der sker så meget nyt i skolen.

Skolelederen: Vær åben og stol på lærerne

Claus Hjortdal, formand for Skoleleder- foreningen. (© Skolelederforeningen)

Claus Hjortdal er formand for skolelederforeningen:

- Det vigtigste er at støtte sit barn og snakke med det om, hvad det oplever. Man skal hjælpe barnet til at håndtere alt det nye. Det handler blandt andet om at systematisere alle oplevelserne, sådan at de små og store ting ikke bliver blandet sammen.

- Hvis barnet er ked at det, fordi et andet barn har skubbet, så hjælp det til at indse, at det ikke ødelægger hele dagen. Men vær også opmærksom på ikke at negligere det, hvis der er noget alvorligt. Hvis barnet er bange og ikke vil i skole, så er der grund til at tage fat i skolen og få hjælp.

- Det andet er at skabe et godt samarbejde med skolen fra starten. Vær åben og stol på, at lærere og pædagoger er dem, der bedst ved, hvordan man håndterer et barn i skolen.

Børneforskeren: Barnet skal lære, hvad det er at lære

Pernille Hviid.

Pernille Hviid, børneforsker på Institut for Psykologi på Københavns Universitet:

- Som forældre er man jo ikke med hele dagen, så man kan ikke undgå at stå lidt udenfor. Men det må man acceptere. Til gengæld kan man hjælpe barnet til at bearbejde oplevelserne fra skolen.

- Vi spørger ofte børn: Hvad har du lært i dag? Men sagen er, at det kan være meget svært at svare på for barnet, for det at lære er et meget abstrakt begreb. Derfor er det en god idé at hjælpe barnet med at få greb om, hvad det er at lære.

- Lyt til barnet og hjælp det med at identificere, hvad det har lært. Sig: Wow - lærte du det? Det kan være små ting her i starten. At lære, hvor toiletterne og biblioteket ligger, er også at lære noget.

Facebook
Twitter