Skolelederformand: Vi skal ringe mere til forældrene - ligesom kineserne

Danske skoler skal turde blande sig mere i børnenes liv og kræve mere af forældrene, mener skoleledernes formand.

Skolelederformand Anders Balle mener, at danske lærere skal gøre som kineserne og turde tage fat i både elever og forældre langt mere end hidtil. (Foto: Claus Fisker © Scanpix)

Danske skoleelever får tørre tæsk af kineserne i den nyeste Pisa-test, som blev offentliggjort tidligere i dag.

Mens 55 procent af eleverne i Shanghai således forstår matematik på så højt niveau, at de kan betegnes som top-elever, er det tilsvarende tal i Danmark kun 10 procent.

Kinesiske lærere blander sig i børneopdragelsen

Det er der gode grunde til, hvis man skal tro chefen for OECDs Pisa-undersøgelser på verdensplan, Andreas Schleicher.

Han kalder således skolesystemet i Shanghai for 'mind-boggling' - hvilket i denne sammenhæng måske bedst kan oversættes til 'uden for kategori':

- Lærerne ringer til forældrene mindst hver 14. dag for at tjekke op på, hvordan børnene arbejder. De fortæller også forældrene, hvordan de kan forbedre sig som forældre, siger han til BBC.

Skolelederformand: Skal tage fat i forældre

Det kan lyde som grænseoverskridende adfærd for en dansk lærer, men faktisk er der noget om snakken, mener formand for Skolelederforeningen, Anders Balle.

- Et stykke af vejen kan vi lære noget af kineserne her. Vi skal ikke overtage forældrerollen, men forældre skal have helt konkret vejledning i hvordan de kan varetage deres egne børns interesser.

Han mener, at mange forældre ikke har forstået, hvor vigtig en rolle de spiller i forhold til børnenes skolegang.

- Den tætte dialog, som kineserne har med forældre om børnene, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi skal udvikle herhjemme.

Elever skal evalueres hver uge

På samme måder ønsker han også, at skolen skal tage mere fat i børnene og lære dem, at tage ansvar for deres læring.

- Jeg har en drøm om, at vi har faste samtaler med alle elever mindst en gang om ugen, hvor vi snakker om, hvordan de klarer sig i undervisningen og læringsmæssigt.

Den tanke bliver ikke afvist af formanden for Danske Skoleelever, Agnete Vienberg Hansen, som mener eleverne selv må tage del i ansvaret for at blive bedre.

- Vi har ikke samme mentalitet som i Østasien, hvor de tonser frem. Vi går ikke helt så meget op i at få gode karakterer. Denne kultur tror jeg, at det er vores ansvar at ændre på, men det er rigtig svært, siger hun.

Facebook
Twitter