Skoler indfører regler for brugen af Facebook

Vera Rosenbeck, formand, Danske Skolelever.

På Sofiendal skolen i Haslev, kan eleverne ikke logge på facebook fra skolens computere eller deres egen bærbare.

- Når jeg prøver at trykke Facebook, så kommer det ind på google, og når jeg trykker på det, så står der så, at den ikke kan vise websiden, fortæller 12-årige Roya Aljojo, der går i 5. klasse på Sofiendal skolen.

Sofiendal skolen har nemlig valgt at fjerne linket til facebook, så eleverne ikke kan logge på i skoletiden, bl.a. for at undgå mobning over sociale medier som Facebook eller siden Formspring, hvor man anonymt kan stille spørgsmål til hinanden. Det fortæller afdelingsskoleleder Kim Laursen:

- Vi har set nogle tendenser til, at der har været noget mobning, og det synes jeg ikke, at der er grund til, at de bruger tid på i skoletiden. Der skal de koncentrere sig om at være børn og om at gå i skole.

I en rundspørge, som TV AVISEN har foretaget blandt over 400 folkeskoler, svarer flere end seks ud af ti skoleledere, at de har regler for elevernes brug af facebook og andre sociale medier i undervisningstimerne. Knap 40 procent har regler, som gælder i hele skoletiden - altså også i frikvartererne.

Og selvom Kim Laursen godt ved, at eleverne bare kan gå på nettet via deres smartphone, synes han alligevel, at reglerne virker:

- Jeg synes det har en god effekt. Jeg synes ikke, at vi har de her problemer, som vi havde nogle få år tilbage, siger han.

Knap så positiv er formand for Danske Skolelever, Vera Rosenbeck. Hun mener ikke, at regler for elevernes brug af Facebook har en effekt:

- Det er ligesom at tisse i bukserne i snevejr. Det er en meget meget kortfattet løsning. Og på et eller andet tidspunkt dukker problemet op igen, og det gør det højst sandsynligt bare værre, siger hun.

I stedet mener hun, at skolerne skal undervise eleverne i god opførsel på nettet allerede fra børnehaveklassen.

- Alle lærere skal sætte sig ned med deres klasser på alle alderstrin og snakke om, hvad der er okay, hvad der ikke er okay, og hvad vi gør, hvis vi ser noget, som ikke længere er okay - hvordan er det vi reagerer, hvem siger vi det til osv.

Det gør de også på Sofiendal skolen. Og Kim Laursen understreger, at det at fjerne linket kun er en lille del af skolens anti-mobbe arbejde.

- Hvis man bare fjerner linket, så vil der stadig være digital mobning, selvfølgelig vil der det. Vores SSP- undervisning er en del af det her, linket er en anden del. Og på den måde opererer vi på flere baner for at undgå digital mobning. De har fuldstændig ret i at linket ikke gør det alene, men det er et godt skridt på vejen, siger han.