Skrottede IC4-tog kan blive til alufælge og bestik

Det er fornuftigt ikke at holde liv i den problematiske investering, siger transportforsker.

Det skandaleramte IC4-tog blev aldrig en succes. Nu skrottes fem togsæt, mens 15 IC2-tog er blevet solgt videre. Redigering: Stig Haaning Thøgersen

Dieseltogene IC4 og IC2 skulle have været rygraden på de danske jernbaneskinner.

I dag bliver fem togsæt skrottet, mens andre netop er blevet solgt videre til en udenlandsk køber.

Nu kan de skrottede tog ende som alt fra bestik til alufælge, fortæller trademanager Johnny Schmidt fra Stena Recycling, der står for dagens ophugning af fem IC4-togsæt.

- Vi forventer, at cirka 95 procent af togsættene vil blive genbrugt. De kan blandt andet blive omstøbt og brugt til alufælge, aluminiumsvinduer og stål til byggeindustrien. Og rustfrit stål fra togene kan også blive til bestik, siger han.

Togsættene bliver klippet i stykker af en stor gravemaskine med næb på.

De deles i stykker, der er en til halvanden meter på den ene led og tre til fire meter på den anden led.

Stykkerne bliver lastet i containere og kørt væk til videreforarbejdning i et anlæg, der sorterer affald, aluminium og rustfrit stål hver for sig.

Før den proces er afsluttet, er det ifølge Johnny Schmidt ikke til at sige, hvad det økonomiske udbytte af ophugningen bliver.

Opgiver at holde liv i problematisk investering

Skrotningen af IC4-togsættene er afslutningen på ét af mange smertefulde kapitler om det danske togindkøb.

Transportforsker Niels Melchior fra Aalborg Universitet påpeger, at nogle af IC4-togsættene stort set aldrig har været ude at køre.

- IC4-togene har på mange måder været en meget problematisk investering, som man ikke har fået det ud af, som man ønskede. Så det lyder sådan set meget fornuftigt, at man nu helt opgiver at holde liv i nogle af de mindst funktionsdygtige, siger han.

De første IC4-tog skulle have været leveret i 2002, og alle togene skulle være i drift inden 2006, men de blev ramt af gentagne forsinkelser.

Perronerne på flere togstationer var blandt andet for høje og for korte til at tage imod togene, og de skulle derfor laves om.

Problemer med at få motorer, gear og computere til at samarbejde betød desuden, at alle motorer i de leverede togsæt måtte udskiftes.

Dertil kom problemer med lugtgener fra udstødningen og med sammenkoblingen af togvogne.

Først i 2008 indsættes et IC4-tog for første gang i driften, og i 2011 indstillede DSB i en periode al kørsel med IC4, fordi togene bragede forbi røde stopsignaler.

I marts i år måtte DSB igen tage alle IC4-tog ud af drift, da to hydraulikpumper i løbet af to uger rev sig løs.

Efter planen skal toget udfases i 2024.

Togsæt solgt 'som beset'

Og det er ikke kun IC4-togsættene, der har voldt problemer.

I fredags oplyste DSB, at selskabet har solgt 15 af sine i alt 23 IC2-togsæt til et udenlandsk togfirma.

Toget indgår i samme serie som IC4, men består - som navnet antyder - af to vogne i stedet for fire.

- Togene købes 'som beset' og uden nogen form for garantiforpligtelser, oplyser DSB i en pressemeddelelse.

Lillesøsteren har præsteret endnu dårligere end IC4-togene, når man ser på antallet af kilometer, togene har kunnet køre, før der er opstået tekniske problemer.

Køberen, som ifølge DSB ikke ønsker sit navn offentliggjort, har i første omgang købt tre togsæt. Afsættelsen af de øvrige 12 er betinget af, at køberen får tilladelse til at tage de første tre togsæt i brug.

Resten skal skrottes

Direktør for Strategi og Togmateriel i DSB Jürgen Müller udtaler i pressemeddelelsen, at det er "tilfredsstillende", at det er lykkedes DSB at afsætte 15 IC2-togsæt, der for lidt under et år siden blev trukket ud af drift.

- Vi afskrev i 2016 alle 23 togsæt helt, og derfor vil salget give en mindre positiv effekt på dette års regnskab, siger Jürgen Müller.

DSB's nedskrivning som følge af udfasningen af IC2-togene lød på 588 millioner kroner sidste år.

Samtidig droppede DSB de fem IC4-togsæt, hvilket betød en nedskrivning på yderligere 85 millioner kroner.

Køberen ønsker ifølge DSB ikke at offentliggøre prisen for de 15 togsæt, men Niels Melchior fra Aalborg Universitet vurderer, at det udenlandske firma formentlig ikke har betalt ret meget for dem.

Syv af de resterende IC2-togsæt vil lide samme skæbne som de IC4-tog, der bliver hugget i stykker i dag.

Ét IC2-togsæt er blevet overtaget af Danmarks Jernbanemuseum.

FacebookTwitter