- Det er sgu for dårligt. Det er rent ud sagt for dårligt, siger Ronald Damgaard, der er selvkørende vognmand fra Varde.
For selvom lastbilchaufførerne mangler parkeringspladser, og bøderne for ulovlige parkeringer regner ned over dem, er der ikke sat penge af til flere parkeringspladser på rastepladser blandt de 112,7 milliarder kroner, regeringen og Dansk Folkeparti tidligere på måneden blev enige om at afsætte til infrastruktur.
Det er skuffende, siger Jørn-Henrik Carstens, der er politisk chef i brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD.
- Nu laver vi forhåbentlig endnu flere veje, hvilket er godt, men vi skaber et endnu større problem på de bestående rastepladser, hvis vi ikke lader parkeringsfaciliteterne følge med på dem også, siger han til Public Service på P1.
I investeringsplanen skriver regeringen og Dansk Folkeparti, at de vil overvåge effekterne af et forbud mod at parkere i mere end 25 timer, som trådte i kraft sidste sommer, og snarest vurdere, om der er behov for flere parkeringspladser.
Og det er simpelthen ikke godt nok, lyder det fra brancheforeningen Danske Speditører.
- Vi var kede af at konstatere, at man havde reduceret problemstillingen til en bemærkning på side 37 om, at regeringen og Dansk Folkeparti snarest ville vurdere behovet. Et behov, som vi jo helt åbenbart allerede kan konstatere, er der ude i den rigtige verden, siger administrerende direktør Martin Aabak.
Men der er behov for at se effekten af 25-timersreglen, før politikerne beslutter, om der skal bruges penge på at udvide rastepladserne, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
- Hvis vi får dem væk, der holder i længere tid end 25 timer og optager en plads i rigtig lang tid, så kan det jo være, at der er pladser til de andre, der holder deres lovlige hvil i stedet, siger han.
Ny regel har gjort situationen værre
Men det giver vognmand Ronald Damgaard ikke meget for. Han mener, at situationen er blevet værre med den nye regel.
- Før 25-timersreglen kunne vi parkere sådan lidt på kryds og på tværs på de forskellige rastepladser. Nu er der sat parkeringsvagter til at kontrollere det, og pladserne bliver betegnet som ulovlige. Ergo har vi mistet en masse parkeringspladser på grund af de 25 timer, siger han.
- Jeg er enig i, at man ikke skal gøre noget ulovligt, men så skulle vores politikere have tænkt sig om. Vi (vognmændene, red.) har adviseret politikerne om, at når man indførte 25-timersreglen, ville vi miste en masse parkeringspladser, hvor vi kunne holde "ulovligt" før, siger Ronald Damgaard.
Han må i stedet holde rundt om på rastepladser langs mindre veje eller i industriområder. Steder, hvor der sjældent er opsat toilet- og badefaciliteter.
- Det værste er jo snart, at folk ikke kan komme på wc. Men så må vi jo træde af på naturens vegne, der er ikke andet for. Jeg har en ekstra pakke med fire køkkenruller i. Hvad skal jeg ellers gøre?, spørger han.
ITD's politiske chef, Jørn-Henrik Carstens, er enig i, at problemet er blevet større med 25-timersreglen.
Han siger, at organisationen næsten dagligt får henvendelser fra chauffører, der har fået en bøde, fordi de har parkeret ulovligt for at overholde deres køre/hviletider.
- Chauffører, der kommer til en rasteplads, hvor der ikke er plads, står med et fuldstændig urimeligt valg: Skal de overtræde køre/hviletidsbestemmelserne og køre ud og lede efter et sted at holde, eller skal de overtræde parkeringsbekendtgørelsen. Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi giver dem den opgave, for der er ikke nogen fornuftig løsning på det, siger han.
Penge kan måske findes i puljer
I trafikaftalen er der afsat forskellige puljer, blandt andet 1,5 milliarder kroner til bedre fremkommelighed, tilgængelighed og trafiksikkerhed. Penge, der potentielt kan bruges til flere parkeringspladser.
- Vi vurderer løbende, om vi skal udvide kapaciteten. Hvis beslutningen bliver, at det skal vi, og undersøgelserne viser, at der er et behov, vil vi selvfølgelig også finde pengene til det, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.
Trafikken er steget med 11 procent siden 2010, men der er kun blevet lavet nye parkeringspladser til lastbiler i forbindelse med anlæggelsen af to nye rastepladser på Silkeborgmotorvejen. Den seneste kapacitetsmåling viste, at der på hverdage var flere lastbiler parkeret, end der var lovligt plads til på knap to ud af tre rastepladser langs motorvejene.