Noget så fredeligt som en sløjfe er blevet omdrejningspunkt i en fejde om god indsamlingsetik.
Faktisk drejer det sig om to sløjfer, nemlig den røde, som er logo for Aids-Fondet, og den lyserøde, der er Kræftens Bekæmpelses symbol på kampen mod brystkræft. Det skriver Kristeligt Dagblad.
Begge har brugt sløjferne i årevis, selvom Aids-Fondet har gjort indsigelser over det flere gange.
Sidste år besluttede fondet sig så til at klage til Det Indsamlingsetiske Nævn, der er et frivilligt nævn under indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, Isobro.
Lyserød sløjfe galt på den
I går kom afgørelsen: Det er den lyserøde sløjfe, der er galt på den.
I Isobro vil generalsekretær Robert Hinnerskov ikke kommentere den konkrete sag, men glæder sig over, at alle afgørelser i nævnet er "et vigtigt fortolkningsbidrag" til at gøre klart, hvilke etiske regler der gælder, når der samles penge ind.
Det er dog første gang, nævnet har en afgørelse i sit syv år lange virke.
Og Kræftens Bekæmpelse har ikke tænkt sig at rette sig efter den, siger administrerende direktør Leif Vestergaard Pedersen.
- Folk forveksler dem ikke
Afgørelsen er noteret, og han vil nu indbyde Aids-Fondet til en dialog om, hvordan de to parter kan reducere risikoen for, at folk tager fejl af, hvem de egentlig støtter.
Men helt at sløjfe sløjfen kan ikke komme på tale:
- Den lyserøde sløjfe bruges overalt i verden i kampen mod brystkræft, så vi kan ikke i Danmark som det eneste land bare droppe den. Vi bryder desuden ingen love, og en undersøgelse, vi har fået foretaget, viser, at meget få mennesker forveksler sløjferne, siger Leif Vestergaard Petersen.
I Aids-Fondet forventer direktør Henriette Laursen, at den lyserøde sløjfe bliver fjernet - ellers vil hun gå til nævnet igen.