Slut med røde læber: Flyselskab dropper krav om makeup

- Vi oplever stadig en seksualisering, der ikke hører hjemme i 2019, siger næstformand i dansk personaleunion.

Det kvindelige kabinepersonale hos Virgin Atlantic må nu gå på arbejde uden makeup, ligesom de kan trække i lange bukser. (Foto: Eduardo Muñoz © Scanpix)

Knaldrøde læber og sortmalede øjne. Sådan skal en kvinde se ud, hvis hun vil have et job som stewardesse hos flyselskabet Emirates Airlines, der har base i Dubai i De Forenede Arabiske Emirater.

Sådan var billedet af det uniformerede kvindelige flypersonale de fleste steder før i tiden. Men efterhånden er kravene for at blive stewardesse mindre fokuserede på udseendet mange steder.

Udover Emirates Airlines er der dog nogle flyselskaber, der stadig stiller krav til, at kvinder har taget den rigtige maske på.

Et stort internationalt selskab som British Airways har ifølge interne retningslinjer fra 2015 adskillige krav til deres kvindelige ansattes make-up.

De skal som minimum have læbestift og blush på, ligesom de skal trimme øjenbryn og dække synlige røde pletter i ansigtet, hvis det er muligt.

Hos mange selskaber i Asien og Mellemøsten stilles der krav til makeup. Her personale fra Qatar Airways . (Foto: MURAD SEZER © Scanpix)

Må også gå i bukser

Senest har det britiske selskab Virgin Atlantic valgt at gå den anden vej og droppe kravet om makeup.

Stewardesserne får desuden udleveret bukser som en del af standarduniformen, hvor de tidligere kun fik lov at gå i bukser, hvis de spurgte om det.

Mange kvinder vil dog sikkert stadig foretrække at bruge make-up, men så opfordres de pænt til at følge flyselskabets retningslinjer på området.

- Vi har lyttet til vores ansatte. De nye retningslinjer giver dem en større valgfrihed for, hvordan de vil præsentere sig selv på arbejdet, siger selskabets vicepræsident Mark Anderson ifølge The Guardian.

I Skandinaviens største flyselskab, SAS, er der ifølge kommunikationschef i SAS Danmark, Miriam Skovfoged, ikke nogen regler på området.

- Det er valgfrit, om vores personale vil have makeup på, lyder meldingen.

Og sådan er politikken efterhånden i de fleste nordiske selskaber, siger Anders Jensen, næstformand i Flyvebranchens personale Union (FPU).

- Det er en naturlig udvikling især for de nordeuropæiske selskaber, at man følger den kultur, der er i samfundet. I Danmark er det normalt ganske afslappet. Der er en helt normal uniformspolitik, som jo i høj grand handler om at se pæn ud, men hvor der også er et sikkerhedsperspektiv inde over, siger Anders Jensen.

For stewardesserne i SAS er der ingen regler for brug af makeup. (Foto: CLAUS BECH ANDERSEN © Scanpix)

Hører en anden tid til

Han understreger dog, at der er udfordringer med nogle udenlandske selskaber i Danmark, hvor der er helt andre krav til kvinderne.

- Vi ser makeup-politikker, der hører en helt anden tid til. Der går vi ind som fagforening og tager en snak med selskabet og forklarer dem lidt om Danmark og dansk kultur. Og ofte finder vi en løsning, siger Anders Jensen.

Han siger, at der nok går noget tid, før alle selskaber får fjernet kravene til kvindernes makeup.

- Jeg tror desværre, det er noget, der ligger i traditionerne i luftfart. Så det tager noget tid at komme væk derfra. Vi oplever stadig en seksualisering af vores kolleger i Afrika, Mellemøsten og Asien, som ikke hører hjemme i 2019, siger Anders Jensen.

Facebook
Twitter