Smør, malebøger og vinduesrens afslører vores coronavaner

Tal fra butikkerne viser, hvad vi laver i hjemmene under krisen, fortæller forbrugeranalytiker i Coop.

Gær, håndsprit og toiletpapir.

Det var det første, danskerne tømte butikkerne for, efter statsministeren den 11. marts lukkede store dele af Danmark ned.

Det er sandsynligvis en handelsdag, som skriver sig ind i den danske supermarkedshistorie.

Og sammen med den 17. marts, dagen hvor både statsministeren og dronning Margrethe talte til danskerne, tegner den et billede af en meget særlig måned i den danske dagligvarehandel.

- De to dage har forskruet hele marts måned, så man i de mellemliggende dage ser et lavere niveau på flere varer. Men på andre typer varer er der generelt et højere niveau, siger Lars Aarup, der er kommunikations- og analysechef i Coop.

Statistikkerne hos Coop, der ejer Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma, siger en hel del om, hvad danskerne foretager sig i hjemmene lige nu.

- Coops kæder udgør godt en tredjedel af markedet, så når vi oplever en stigning på 33 procent på rengøringsartikler, er det en ret god indikation af, hvad der foregår ude i de danske hjem, siger Lars Aarup

1: Vi bager

Og noget tyder på, at der er gået Den Store Bagedyst i den. I hvert fald bliver der slået godt med dej op landet over.

- Vi bager næsten dobbelt så meget, som vi gjorde før, siger analysechefen.

Altså en stigning på 100 procent i salget af varer til bolledejen og kagebordet.

- Vi sælger mere mel, men der er også en stigning i sukker og smør, så det er ikke de rene grovboller, vi laver, siger Lars Aarup, der desuden understreger, at der fortsat er masser af gær.

Det var nemlig kortvarigt udsolgt mange steder.

- Det blev ryddet ved det første pressemøde, men det er ikke så svært at skaffe mere gær, så det kører fint.

2: Vi leger med vores børn

Danmarks daginstitutioner holder med få undtagelser lukket, og det kan Coop tydeligt læse i statistikkerne for marts.

Her ser de en fordobling af salget af ting, der kan holde ungerne beskæftiget i hjemmet.

- Vi sælger mere legetøj som puslespil, malebøger, farver, siger Lars Aarup.

Men der er også en anden måde, tallene afslører, at børnene er hjemme for tiden, siger Lars Aarup.

- Vi drikker mere saft.

3: Vi gør rent

Et af de officielle råd lyder, at man skal gøre godt rent i sit hjem. Og det ser det ud til, at danskerne har lyttet til.

I hvert fald har Coop i marts solgt cirka 33 procent flere rengøringsartikler end normalt.

- Og det er alt, hvad du kan komme i tanke om af rengøringsartikler: klude, gulvvask, Ajax, vinduesrens – alt hvad du bruger, når du gør rent, siger Lars Aarup.

Tocifrede og trecifrede stigninger er ikke småting i dagligvarehandlen.

- I vores branche er det jo helt vildt. Det er jo marginalernes verden, vi lever i, siger Lars Aarup.

Ingen fester og ingen gæster

Men der er også ting, vi med de mange restriktioner nu ikke gør – eller i hvert fald ikke køber.

- Vi bruger lidt mindre madpapir, fordi vi ikke laver så mange madpakker for tiden. Og vi drikker mindre alkohol, siger Lars Aarup.

Lars Aarup er Kommunikations- og Analysechef i Coop. (Foto: Steen Brogaard/Coop © Steen Brogaard/Coop)

Ifølge Coops statistikker køber vi nu 10-12 procent mindre øl og vin og 5-6 procent mindre spiritus.

- Det skyldes, at vi ikke holder fester, middage og sammenkomster, og derfor bliver der drukket mindre.

Og når folk ikke holder fester, kommer der heller ingen gæster, og det kan Coop se i salget af blomster, som også falder.

Flere af Coops butikker sælger tøj, men ikke for tiden.

- Det kan være, det ændrer sig nu her, hvor folk har fået løn, for det er klart, at når man bliver lidt usikker, så drøner man ikke lige ud og køber en masse tøj, siger Lars Aarup.

Dagligvarer på nettet

Nemlig.com, der handler med dagligvarer online, ser de samme tendenser som Coop med en fordobling af rengøringsartikler, legetøj og bageartikler.

Men modsat Coop-kunderne, køber kunderne på Nemlig.com faktisk mere rødvin og flere blomster – helt præcist 2,2 gange mere rødvin og 1,7 gange flere blomster, end de normalt gør.

- En af de ting, der også gør, at kunder køber hos os, er, at de slipper for slæbet. Det ved vi fra tidligere, så derfor tager de måske også vinen med. Planterne tror jeg er fordi, det er sæson, og det har været godt vejr og flere kunder prøver produkter hos os, som de ikke har købt før, siger Mikkel Pilemand.

Fitness og gør-det-selv

Det er ikke kun forbruget af fødevarer, som har ændret sig, siden coronavirusset vendte op og ned på det danske samfund og danskernes husholdning.

Hos en af de andre store spillere på dagligvaremarkedet, Salling Group, der ejer Bilka, Føtex og Netto, har man også set en anden tendens.

- Af måske overraskende indkøb, vi ser mere hyppigt end normalt, er for eksempel maling, som vi sælger meget af i Bilka. Måske fordi folk bruger tiden derhjemme eller i sommerhuset på praktiske projekter, skriver de i en mail til DR Nyheder.

Og de ser også en klar konsekvens af, at fitnesscentrene er lukkede.

- Tilsvarende hitter hjemme-fitness-udstyr.

Hvad køber du mere af under coronakrisen? Stem her