Socialdemokrat om Se og Hør-sag: Beskyldningerne bliver grovere og grovere

Socialdemokraterne tager afstand fra Aller, efter DR kunne afsløre, at bladkoncernens direktion allerede i 2009 fik kendskab til den såkaldte tys-tys-kilde.

Kim Henningsen fungerede som chefredaktør på ugebladet Se og Hør i perioden juni 2009 til juni 2013. En mailkorrespondance mellem Kim Henningsen og udgiverdirektør hos Aller Media, Per Ingdal, viser, at han direktionen hos bladkoncernen bag Se og Hør allerede i 2009 tilsyneladende fik kendskab til den såkaldte tys-tys-kilde. (© Scanpix)

Selv om Aller Media hidtil har benægtet at kende ugebladet Se og Hørs såkaldte tys-tys-kilde, så er det tilsyneladende ikke tilfældet.

DR Nyheder kunne i går afsløre, at bladkoncernen siden 2009 angiveligt kendte til eksistensen af kilden, der forsynede Se og Hør med fortrolige oplysninger om kendte og kongeliges dankortoplysninger.

Socialdemokraternes retsordfører, Trine Bramsen, mener, at sagen når nye højder, hvis ledelsen har kendt til kilden.

- Beskyldningerne bliver grovere og grovere. Og det, der kommer frem, er ikke noget, man i sin vildeste fantasi havde forestillet kunne foregå, siger hun.

Mailudveksling mellem Ingdal og Henningsen

Dokumentationen for påstanden er en mailudveksling fra 2011 mellem udgiverdirektør Per Ingdal hos Aller - bladkoncernen bag Se og Hør - samt Se og Hørs daværende chefredaktør Kim Henningsen, der begge er sigtet i sagen.

Mails som DR Nyheder kender ordlyden af og som ifølge kilder indgår i den interne undersøgelse, som Aller foretager i øjeblikket.

I mailkorrespondancen mellem Per Ingdal og Kim Henningsen skriver førstnævnte blandt andet.

- Første gang vi i direktionen blev orienteret om, at der fandtes en sådan kilde, var da du orienterede om det kort tid efter din tiltrædelse (Kim Henningsen tiltrådte i juni 2009, red.)

Advarer mod fyring af journalist

Kim Henningsen advarede ligeledes Per Ingdal mod en fyring af journalisten Ken B. Rasmussen, der for en måneds tid siden blev landskendt for sin bog 'Livet, det forbandede', der i en blanding af fakta og fiktion fortæller om livet på Set og Hørt.

- Som du jo ved fra din tid som chefredaktør, var Ken B. en af de to, som havde kontakt med den kilde, der forsynede os med oplysninger om PBS-transaktioner.

I en mail til DR Nyheder har Aller erklæret, at de ikke ønsker at kommentere på nye oplysninger, mens deres interne undersøgelse er i gang.

DR har været i kontakt med Per Ingdal, der fortæller, at oplysningerne ikke er fuldt dækkende for malkorrespondancen, og at han derfor ikke har yderligere kommentarer til dem.

(© DR)
(© DR)
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk