Socialt bedrageri: Fem ud af seks anonyme anmeldelser fører ikke til noget

Alligevel skal kommunerne fortsat have særlige linjer, hvor borgerne kan anmelde hinanden, mener Kommunernes Landsforening.

(Foto: Grafik: Aslak Elias Kelkka og Morten Fogde Christensen © DR Nyheder)

Hvis man tror, at naboen eller ekspartneren snyder med sociale ydelser, så kan man anmelde vedkommende anonymt til sin kommune – og det er der mange, der gør.

I 2017 modtog kommunerne omtrent 2.900 anonyme anmeldelser, mens de i første halvår 2018 har modtaget mere end 1.600 anonyme henvendelser. Det svarer til henholdsvis 14 procent og 13 procent af alle kommunernes sager, viser opgørelser fra Kommunernes Landsforening (KL).

Men det er langt fra alle anmeldelser, som giver penge i kommunekasserne, viser samme opgørelser.

I 2017 var det i 17 procent af de anonyme anmeldelser, at der var noget at komme efter, mens tallet i første halvår 2018 hed 15 procent. Det betyder, at der overordnet set ikke er noget at komme efter i fem ud af seks af sagerne.

Kigger man på det beløb, som anmeldelserne henter hjem til kommunerne, udgør de anonyme anmeldelser otte procent af det samlede beløb, som kommunerne fangede socialt snyd for i 2017. I første halvår 2018 var det syv procent.

Selvom de anonyme anmeldelser, ifølge KL, ikke fylder noget særligt i det samlede billede i forhold til at afsløre socialt bedrageri, så er der – med undtagelse af Københavns Kommune – ingen planer om at fjerne de anonyme anmeldelsesmuligheder ude i kommunerne, fortæller Thomas Kastrup-Larsen, der er formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

- Hvis man har mistanke om noget, så er det vigtigt for retsfølelsen, at der er et sted, man kan henvende sig med den mistanke. Ellers er man jo bare vidne til, at det offentlige bliver bedraget, og så er det jo os allesammen, det går ud over, siger han.

I Københavns Kommune arbejder man dog i øjeblikket på at fjerne kommunens såkaldte 'snydknap'. Bliver forslaget stemt igennem senere i år, vil borgerne ikke længere blive tilbudt muligheden for at anmelde hinanden anonymt på kommunens hjemmeside.

- Vi er selvfølgelig meget interesseret i, at man fanger socialt bedrageri. Men vi kan bare se, at effekten af den her snydknap ikke er særlig stor rent økonomisk. Til gengæld koster den meget på den sociale bundlinje, siger Kultur- og Fritidsborgmester, Franciska Rosenkilde fra Alternativet, hvis parti oprindeligt har stillet medlemsforslaget.

70 kommuner tilbyder borgerne en anonym sladretjeneste

I en rundspørge, som DR Nyheder har foretaget blandt landets 98 kommuner, svarer langt størstedelen af kommunerne, at de på deres hjemmeside tilbyder borgerne en særskilt mulighed for at anmelde socialt bedrageri anonymt.

Det kan for eksempel foregå ved at udfylde et anmeldelsesskema på kommunens hjemmeside eller ved at ringe til et særligt nummer, der tilhører kommunens kontrolenhed.

'En anonym anmeldelse er et kæmpe pres'

Maj Thorsen, der er privat socialrådgiver i Randers, har flere gange arbejdet med borgere, der er blevet anmeldt anonymt for socialt bedrageri. Hun forklarer, at det kan opleves som et voldsomt pres for borgerne, når de ikke ved, hvor anmeldelsen kommer fra:

- Og så handler det jo også om, at det er en stor magtfaktor, der pludselig kommer ind i ens liv og skal vurdere, om man skal have frataget sit økonomiske grundlag, siger hun.

Maj Thorsen fortæller om en af sine klienter, som i dag stadig er påvirket, selvom kommunen har frafaldet anklagen mod ham.

- Han føler sig paranoid og han går rundt med en følelse af, at der er nogen, der overvåger ham. Det har bestemt ikke været en rar oplevelse for ham.

Derfor mener Maj Thorsen, at folk bør tænke sig om en ekstra gang, inden de går ind og anmelder andre anonymt:

- Det er ikke, fordi jeg synes, at man helt skal lade være med at anmelde. Men man skal bare huske, at der kan en årsag til, at naboen har den tidligere ægtefælle er mere på besøg, eller at kæresten kommer lidt oftere.

Udbetaling Danmark: Udbyttet er for småt

Hos Udbetaling Danmark er de ikke videre begejstret for den digitale stikkerlinje på borger.dk, hvor de modtager anonyme anmeldelser fra borgere rundt om i hele landet:

Dorthe Frykman Andersen, der er afdelingschef for Helhedsorienteret Kontrol i Udbetaling Danmark, fortæller, at det kun er omtrent ti procent af de anmeldelser, de modtager, der ender med, at de kan konstatere, at der er snydt med en ydelse.

- Og det synes jeg er alt for lidt i forhold til den mistanke, man skal igennem, siger hun.

I kontrolafdelingen oplever de, at mange af anmeldelserne handler om chikane:

- Det er den forsmåede partner, der ofte anmelder. Han opdager, at du er begyndt at se en anden, og så tænker han: 'Så har hun da ikke ret til at få de penge', fortæller Dorthe Frykman Andersen som et eksempel på den type af anmeldelser, de ofte modtager.

- Vi har nogle erfaringer i min afdeling, og der er langt større værdi i at blive klogere på data, end at du går rundt og vil chikanere en tidligere kæreste, siger hun.

FacebookTwitter