Søvnekspert: Vintertid manipulerer også med søvnen

I nat skal uret stilles en time tilbage, men selv om det er bedre end frem, er det ikke nødvendigvis godt med en times ekstra søvn.

I nat klokken tre skal uret stilles en time tilbage. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Sommeren er definitivt slut, og vintertiden nærmer sig.

Det betyder som bekendt, at havemøblerne skal tilbage i skuret, og at urene skal stilles en time tilbage. Når klokken i nat slår tre, skal urviserne i stedet stå på to.

Men selv om en ekstra time under dynen er kærkomment for de fleste, er det ikke nødvendigvis godt for kroppen og vores døgnrytmne.

Det forklarer søvnekspert Mikael Rasmussen fra Center for Stress og Trivsel.

-Selvfølgelig er det meget nemmere for vores døgnrytme, når vi kan få lov til at blive under dynen en time længere, end når vi skal en time tidligere op.

- Men det er stadig noget rod, når der bliver manipuleret med vores søvn, som det sker, når vintertid og sommertid indtræder.

Særligt børn og ældre mærker forandringen

For langt de fleste mennesker vil det ikke have de store konsekvenser, forklarer Mikael Rasmussen, men særligt børn og ældre kan mærke det i deres krop og mekanisme.

- Det er ikke så hensigtsmæssigt at manipulere med vores søvn på den måde, og det har konsekvenser for individet, da det giver rod i vores døgnrytme.

- Regelmæssig søvn er søvnregel nummer et.

Et registerstudie baseret på 18 års data har tidligere slået fast, at antallet af mennesker, der får diagnosen depression på landets psykiatriske hospitaler, stiger med hele otte procent i måneden efter overgangen til vintertid.

Blandt andet kan lyset spille en rolle, da der ved overgangen flyttes dagslys fra eftermiddagen til morgenen, hvilket kan betyde, at der ikke er lige så mange, der får gavn af lyset.

Vintertid eller normaltid starter efter EU-Kommissionens bestemmelser altid den sidste søndag i oktober og varer frem til den sidste søndag i marts, hvor vi skifter til sommertid.