Spies trods shitstorm over 'nødhjælpsreklame': Grækerne lider faktisk på Lesbos

Forargelsen over annoncen var åbenbart det, der skulle til for at få spredt budskabet, mener kommunikationschef i Spies Rejser.

"Nødhjælpsarbejde - giv en hånd uden at løfte en finger". Sådan lyder det i en annonce fra Spies Rejser, som er faldet mange danskere for brystet.

”Nu ved jeg da, hvor familien ikke længere behøver at købe rejser”, ”Hold kæft, hvor I skuffer. Ad, siger jeg bare” og ”Spies Rejser burde fyre hele deres kommunikationsafdeling. Hvor er det klamt."

Sådan lyder bare et lille udvalg af de mange, mange reaktioner, som Spies Rejser har modtaget på sin Facebook-side efter rejseselskabet har lanceret en ny annoncekampagne, der reklamerer for rejser til den græske ø Lesbos.

Annoncen lokker nemlig ikke danskerne med sol, sommer og lækker mad, men i stedet at de rejsende kan yde nødhjælpsarbejde helt uden at røre en finger.

Sådan har Spies Rejser valgt at annoncere for rejser til den græske ø, Lesbos.

Samtidig beskrives det, at turen nu er kommet til at hjælpe de lokale grækere, for hvem flygtningekrisen også har været lig med massiv nedgang i turismeindtægterne.

Respektløs kampagne

Annoncen er faldet mange for brystet, og både generalsekretær hos Røde Kors, Anders Ladekarl, og læge og debattør Haifaa Awad mener, det er en respektløs kampagne.

Sidstnævnt har selv rejst til Syrien af flere omgange for at arbejde på et lokalt hospital.

- Spies' manglende respekt for alverdens nødhjælpsarbejdere som udsætter deres liv for fare er skandaløs. Hvornår har vores arbejde været at associere med en liggestol, skriver Haifaa Awad blandt andet i et opslag på Facebook.

”Det kalder vi også en form for nødhjælp”

Hos Spies Rejser forstår kommunikationschef Torben Andersen ikke de skarpe reaktioner.

- Vi har den største respekt for nødhjælpsarbejdere. Det, vi har forsøgt at vise med annoncen er, der i kølvandet på flygtningekrisen er opstået en anden nødssituation – der er 80.000 indbyggere på Lesbos, og de 30 procent af dem lever af turismen, som er faldet med 80 procent, forklarer han.

Torben Andersen forklarer, at Spies Rejser har været i kontakt med øen og spurgt ind til, hvad der har kunnet gøres for at hjælpe med situationen.

Selskabet lod sidste sommer sine kunder medbringe 20 kilo nødhjælp uden ekstraregning, men i år har behovet og ønsket fra øen været et andet. Nemlig at få folk ned og feriere på øen, spise på de lokale restauranter og købe olivenolie.

- Det er det, som kan få hjulene i gang, og det kalder vi også en form for nødhjælp. De lider faktisk, grækerne på Lesbos, siger Torben Andersen.

Dét, der skulle til

Det har også været nødvendigt med en annonce, der kunne få folk til at spærre øjnene op, mener Torben Andersen.

For rejseselskabet har tidligere udsendt pressemeddelelser om situationen på øen, uden at det slog igennem.

- Så fandt vi ud af, at vi måtte gøre noget for at åbne øjnene for folk. Åbne øjnene for, hvordan situationen er på Lesbos, hvordan de lider dernede nu, siger Torben Andersen.

- Det var dét, som der åbenbart skulle til.