Spil-journalist: Esport er en oplagt sport for sponsorer

Esport kan eksponere virksomheder for et stort publikum, og derfor skyder de penge efter sportsgrenen.

Det globale e-sportmarked regner med at omsætte for 1,9 milliarder dollars i 2018 fra sponsorater og reklameindtægter, lyder det fra journalist Christina Majcher. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Er man god til at spille Counter-Strike eller League of Legends, kan man tjene rigtigt mange penge på det. Og er man rigtig god, kan man endda leve af det.

Store virksomheder og sponsorer er nemlig glade for at skyde penge i esport, blandt andet fordi, at spillernes produkter - såsom høretelefoner og computere - bliver eksponeret meget, for eksempel på storskærme til turneringer, hvor tusindvis af mennesker ser med.

Det fortæller Christina Majcher, som er spil- og teknologijournalist.

- Esport er meget sponsoregnet. Der er også masser af virksomheder, som ikke har noget med computerspil at gøre, som er på banen i forhold til at reklamere. Alle de her energidrikke er et klassisk eksempel - for eksempel Red Bull, som har et helt afsnit på deres hjemmeside, der handler om esport, siger Christina Majcher.

En tilskuersport

Ifølge hende har esport - til manges overraskelse - vist sig at være en medrivende tilskuersport.

- Det er faktisk vældig underholdende. Derfor er der masser af plads til sponsorer og reklamer og så videre, hvis en turnering for eksempel holdes på et stadion med flere tusinde tilskuere.

Udover tilskuerne til selve esport-turneringerne når virksomhederne også ud til alle de mennesker, som vælger at streame turneringerne direkte hjem til deres egen skærm, for eksempel via de store kanaler som YouTube.

- Den mest fulgte Youtube-kanal nogensinde bliver lavet af en svensk dreng, som kalder sig selv PewDiePie. Han er i princippet bare en helt almindelig gamer, som sidder og spiller spil på sin youtube-kanal.

Gameren Felix Arvid Ulf Kjellberg - kendt som PewDiePie - er den største "YouTuber" nogensinde med omkring 51 millioner følgere på sin YouTube-kanal. (Foto: Vincent Sandoval © 2015 Vincent Sandoval)

Christina Majcher fortæller, at brugerne på YouTube kan trykke sig ind på en af PewDiePies videoer og følge med i et spil, han spiller. Samtidig kan de se PewDiePie via et webcam, som løbende kommenterer på spillet.

Penge er en stor del af sporten

Beløbene, som en vinder kan vinde til en turnering med esport, spænder sig op til mange tusinde kroner - nogle gange millioner. Og efterhånden som markedet er blevet større, er præmierne blevet det samme.

Det er typisk beløb, som de professionelle spillere får ud over den faste månedsløn, de har skrevet kontrakt på, fortæller Christina Majcher.

- Beløbene, de vinder, er også en meget stor del af omtalen ved de her store turneringer. Så det hele er indsvøbt i en fornemmelse af, at man faktisk kan leve som en superstjerne, hvis man er god til denne her sport.

Derfor sidder der mange over hele verden, som drømmer om at blive rigtigt gode til esport.

- Fordi de jo først og fremmest bare elsker at spille computerspil, men de kan også se på de her stjerner, hvor langt de kan komme, siger Christina Majcher.