Spis dig til en god lind afføring: Kerner er tarmens fjende nummer et

Har du problemer med afføringen, så tænk over hvad du spiser. Få et par gode råd her, til hvad du skal undgå.

(© colourbox)

Vi er ikke ret glade for at tale om det, men et er helt sikkert: Hvis vores fordøjelse ikke fungerer, så tænker vi ikke på ret meget andet. Der skal noget ind i den ene ende, men der skal så sandelig også noget ud i den anden. Og hvordan det ser ud, styrer vi et langt stykke hen ad vejen selv, hvis vi sørger for at spise rigtigt.

Men det, der er rigtigt for den ene person er ikke nødvendigvis rigtigt for den anden. På den måde er vi meget individuelt indrettet, og derfor handler det meget om at lære sin egen krop at kende på det punkt, siger Gerd Johnsen, der er sygeplejerske med speciale i afføring.

Alligevel er der selvfølgelig nogle fællestræk, og her kommer Gerd Johnsen med et par helt overordnede tips til, hvad man kan prøve at gøre, hvis man enten ikke har gang i maven, eller for meget gang i maven.

Hendes første kæphest er kernerne.

- Hvis du vidste, hvor mange patienter jeg har, som har fået smadret deres afførings konsistens og tarmfunktion af kerner. Især børn.

Tarmens fjende nummer et

Rigtig mange tror fejlagtigt, at hele kerner er en vigtig del af en god sund kost. Men sådan er det ikke - for nogle mennesker er de hele kerner tarmens fjende nummer et.

- Problemet er, at de hele kerner enten går ufordøjede gennem tarmen, og kroppen derfor ikke får nogen gavn af dem, eller endnu værre at de samler sig som propper i tarmen. Tyktarmen er som en pose, der skal arbejde for at skubbe afføringen igennem til endetarmen. Men de hele kerner forhindrer den proces, i stedet dannes der en masse luft i tarmen.

- Desuden har mange ældre mennesker udposninger på tyktarmen, og her kan kernerne lægge sig i de udposninger. Det kan man blive rigtig dårlig af, næsten som ved en blindtarmsbetændelse, med feber og voldsomme smerter til følge. I sjældne tilfælde sprænges tarmen faktisk, og så er det rigtig farligt, uddyber Gerd Johnsen.

Det er altså en god ide at undgå for mange hele kerner i kosten. Det er dog ikke det samme som, at vi ikke skal spise fuldkorn. Men det skal være malet og forarbejdet, ikke i form af hele kerner. Fuldkorn betyder, at man bruger hele kornet. Også skaldelene og kimen, hvor mange af vitaminerne, mineralerne og fibrene findes.

Men fuldkorn kan sagtens være malet til mel, og så er der ikke hele kerner i brødet.

Og så skal der fibre til et godt tarmarbejde, understreger hun.

- Fibrene i kosten giver tarmindholdet fylde og stimulerer tarmbevægelsen. Særligt de vandopløselige fibre, som man finder i mel, grønt og frugt kan skabe en god balance.

Hvis man har problemer med afføringen, kan man prøve at undgå nogle forskellige ting i kosten:

Hvis du føler dig oppustet

Hvis du føler du dig oppustet eller utilpas kan forklaringen ligge i, at du indtager meget store mængder luftproducerende kost, fortæller Gerd Johnsen.

Derfor kan det være en god ide at undgå før-omtalte kerner, men også ærter og andre bælgfrugter, kål, rå grøntsager, salater, syredannende frugt som æbler og appelsiner, løg, hvidløg, sukker, sukkerholdige drikke, kulsyreholdige drikke, alkohol, vin og øl.

Har du ildelugtende prutter

Men én ting er luft i maven og oppustethed. Luften skal jo ud, og hvis du har ildelugtende prutter, kan det være, at du spiser for meget lugtproducerende kost.

Det kan fx være æg, porrer, løg og hvidløg, kål, stærkt krydret mad og stærk ost.

Lider du af mavekneb eller forstoppelse

Hvis du lider af mavekneb, har forsnævringer i tarmkanalen eller tendens til forstoppelse, kan du prøve at tjekke, om du indtager store mængder ufordøjelig kost, siger Gerd Johnsen.

Det kan være fødevarer som kerner (igen!), hele nødder og mandler, dadler eller rosiner, kokos, asparges, champignon, porre, spinat, salater, majs, ærter, rå hele grønsager, agurkeskal, tomatskal, frugtskræl, frugthinder fra fx grapefrugt eller appelsin, ananas, vindruer og popkorn.

Eller diarré

Diarré har mange forskellige årsager og det kan derfor være svært at pege på dele af hverdagskosten, som er skyld i det. Blandt andet udlandsbakterier, medicin og flere forskellige andre sygdomme.

Men det er en kendt sag, at alkohol kan give tynd mave, fx kan et enkelt glas whisky give lige så voldsom diarré som giftstoffet i kolera-bakterien, det kaldes også tarmstyrttømme. Begrebet kaldes alkoholisk diarré og forårsager ofte totalt socialt invaliderende diarréer med ufrivillig afføring.

Prøv dig frem

Så hvis du har problemer med forstoppelse, oppustethed eller ildelugtende prutter, og du mistænker kosten for at være skyldneren, så kan du sagtens selv tjekke, hvad problemet er.

- Hold en pause fra den fødevare, som du mistænker. Hvis du mistænker flere forskellige fødevarer, så test en ad gangen. Undlad at spise den pågældende fødevare i 8-14 dage. Herefter vil dit problem gå i sig selv, hvis du har fat i den rette fødevare. Fortsætter maveproblemerne må du prøve med den næste fødevare eller overveje om problemet skyldes noget helt tredje, forklarer Gerd Johnsen.

Facebook
Twitter