Spøgelsesskib fyldt med olie er en truende miljøkatastrofe: Danmark bidrager til storstilet redningsoperation

Et forladt olieskib ud fra Yemens kyst kan forværre situationen yderligere i det krigshærgede land.

Olieopbevaringsskibet FSO Safer er i så dårlig forfatning, at de enorme mængder olie ombord på skibet er i fare for at sive ud i Det Røde Hav, hvilket vil medføre stor skade på mennesker og miljø i området. (Foto: Satellitbillede © Scanpix)

Otte kilometer ud fra Yemens kyst ligger et forladt olieopbevaringsskib, som når som helst kan begynde at lække olie ud i Det Røde Hav. Faktisk kan det blive en af verdens største miljøkatastrofer.

Sådan lyder vurderingen fra FN.

Sker det, vil det samtidig yderligere forværre situationen for befolkningen i det krigshærgede Yemen, hvor 17 millioner allerede er afhængige af fødevarehjælp.

FN arbejder på at igangsætte en operation, hvor formålet er at tømme det forladte skib FSO Safer for at undgå et olieudslip. Og her har Danmark sagt ja til at støtte operationen med syv millioner kroner.

Skibet ligger otte kilometer ud for Yemens kyst i Det Røde Hav. (Foto: Grafik: Morten Fogde Christensen © DR)

For det kan blive en "katastrofe af gigantiske dimensioner", hvis der ikke gøres noget hurtigt, siger Danmarks udenrigsminister, Jeppe Kofod.

- Det her kan blive en stor katastrofe, hvis vi ikke får tømt skibet for olie. Derfor er det vigtigt, at vi bidrager til at få det gjort. Jeg er glad for at Danmark nu går ud og bidrager med syv millioner kroner. FN bidrager med langt det meste, og så er det vigtigt, at ligesindede lande også bidrager, så vi kan få løst denne her opgave.

Regning kan ende på 20 milliarder dollar

For at operationen med at få fjernet de 1,1 millioner tønder råolie kan begynde, kræver det et beløb på 80 milllioner dollar, hvilket svarer til omkring 540 millioner kroner.

Det beløb har man endnu ikke nået, og derfor opfordrer Jeppe Kofod andre lande til også at bidrage.

For hvis uheldet er ude, og der går hul på olieopbevaringsskibet, kan regningen bliver over 200 gange højere.

- Hvis der går hul på skibet, så bliver udgiften i forhold til oprydning på omkring 20 milliarder dollar. Så det er virkelig vigtig, at vi sætter ind nu.

- Og moralsk har vi en interesse i at hjælpe befolkning i Yemen, som i syv år har lidt i borgerkrigen. Det er vigtigt, at de ikke også får en gigantisk oliekatastrofe, som ødelægger menneskers liv, miljøet og naturen, siger Jeppe Kofod.

Det er ikke kun økonomisk, at et olieudslip ville være en katastrofe.

Ifølge FN vil et massivt oliespild ødelægge uberørte rev, mangroveområder nær kysten og andet liv under vandet.

Samtidig vil millioner af mennesker blive udsat for meget forurenet luft, og havnene i byerne Hodeidah og Al-Salif vil lukke, hvilket ville afskære millioner af yemenitter for livsvigtig mad, olie og andre nødvendige forsyninger.

FN vurderer, at Yemens kyststrækning vil blive ramt hårdest. Blandt andet vil mange tusinde job i fiskeindustrien forsvinde. Vurderingen er, at det vil tage 25 år, før fiskebestanden vil komme tilbage på sit nuværende niveau.

Risikoen er ganske stor

Philip Max Cossen, der er lektor i søret ved uddannelsesinstitutionen Simac i Svendborg, vurderer, at risikoen for et olieudslip fra FSO Safer er ganske stor.

- Der er tale om et 50 år gammelt skib, som har stået fuldstændig uden vedligeholdelse de sidste syv år, så risikoen for olieudslip er ganske betragtelig. Om det sker i dag eller om tre måneder er svært at vurdere, siger han.

På dette satellitbillede kan man ane olietankskibet sydøst for den mindste ø. (Foto: Satellitbillede © Scanpix)

FSO Safer blev bygget i midten af 1970'erne til at transportere olie, men et årti senere blev skibet konverteret til et flydende olielager, der ikke bevæger sig.

På grund af den manglende vedligeholdelse er det sandsynligt, at skroget er ved at ruste igennem, siger Philip Max Cossen.

- Min vurdering er, at skibet vil være gennemtæret i de dele skibet, som er i direkte berøring med vandet. Omkring vandoverfladen vil skibet være mest tæret.

- I dag er alle tankskibe, som bruges til transport af olie, dobbeltskroget. Det er et internationalt lovkrav. Men det er FSO Safer ikke - den er kun singleskroget.

Ifølge Philip Max Cossen er det ikke usædvanligt at have stilleliggende olieskibe rundt om i verden. Dem finder man blandt andet i Vestafrika, i Den Persiske Golf og ud for Venezuelas kyst.

- Altså steder, hvor man producerer olie, og hvor man har brug for et sted, hvor man kan opbevare olien.

- Det er alt andet lige meget billigere at have olien opbevaret på et stort skib end store og dyre terminaler på land. Det er et let og nemt sted at opbevare olie, men det kræver, at man vedligeholder olieskibene, lyder det fra Philip Max Cossen.