Sprogindsats har halveret andelen af sprogsvage småbørn i Brædstrup

Andelen af børn med svage sprogkompetencer er faldet fra 13 til 6 procent i dagtilbuddene i Brædstrup ved Horsens.

Rundt omkring på børnestuerne i Brædstrup ved Horsens arbejder man fortsat med de strategier, temaer og metoder, som institutionerne skulle følge under forskningsprojektet 'Vi lærer sprog'.

- Vi arbejder fuldstændig målrettet og systematisk med sprog nu, og det gør en forskel. Det er svært at få armene ned igen. Det er så dejligt at se, at det virker, siger Maibritt Eriksen, der er sprogvejleder i den integrerede institution Eventyrhuset i Brædstrup.

Forskningsprojektet, som er udarbejdet af TrygFondens Børneforskningscenter for Børne- og Socialministeriet, blev officielt afsluttet i maj 2018, men i Eventyrhuset har man altså valgt at fortsætte med den særlige indsats.

Men det er ikke kun i Eventyrhuset, at man har fortsat indsatsen, fortæller Laila Lundtofte, der er dagtilbudsleder i Brædstrup. Det gælder faktisk samtlige dagtilbud i Brædstrup.

Og det er der en særlig grund til, forklarer Laila Lundtoft:

- Det er alle vores børn, der har rykket sig sprogligt. Det vil sige, at uanset udgangspunktet som barn, så har du en mulighed for at få noget ud af at deltage.

Halvering i andelen af børn med sproglige udfordringer

I Brædstrup har man oplevet en forbedring i sproget hos både de børn, der i forvejen lå i normalområdet rent sprogligt og hos de børn, der havde svage sprogkompetencer:

- Vi er gået fra 13 procent og ned på 6 procent af børn, der har brug for en særlig indsats i deres sproglige udvikling. Og i den generelle indsats er vi så steget fra 76 procent til 82 procent. Det er alene i 2018, at det her er sket. Så der er en markant forandring, siger Laila Lundtofte.

Forbedringerne skyldes især, at indsatsen har været nem at gå til og implenterere i personalets daglige arbejde.

- Det, vi har fået foræret i den her pakke 'Vi lærer sprog', det er systematikken. Og systematikken betyder, at man som pædagog ved, hvad man skal hvornår. Man får leveret fokusord, målord, strategier og du får faktisk også plakater. Det hele er serveret på et sølvfad, siger Laila Lundtofte.

I Eventyrhuset arbejder de blandt andet med en rød kuffert. I kufferten har de figurer såsom stjerne, hjerter og bolde. Pædagogerne snakker med børnene om figurerne og beder dem udpege figurene oppe på væggen eller finder en bestemt figur under et tæppe. (Foto: Christian Michael Hansen © DR Nyheder)

Professor: Indsatsen er lettilgængelig og konkret

Dorthe Bleses, der er professor ved TrygFondens Børneforskningscenter og medforfatter til den nye forskningsrapport 'Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen', fortæller, at det har været et vigtig mål at gøre det nemt for det pædagogiske personale at tilgå.

- Det handler simpelthen om at stille et konkret redskab til rådighed, der kan styrke læringsmiljøet omkring børnene, siger Dorthe Bleses.

- Vi ved, at en af de måder, børn lærer på, det er, at der er muligheder nok omkring dem. Så den her indsats bygger på, hvad man ved forskningsmæssigt om, hvad børn kan lære, og hvordan de lærer bedst.

Og med den viden har man udarbejdet nogle vejledninger, rammer og ugeskeamer, som dagtilbuddene let kan indarbejde i deres dagligdag med børnene. Derfor er indsatsen heller ikke – i udgangspunktet – noget, der giver dagtilbuddene flere udgifter, fortæller Dorthe Bleses.

- Men hvis man ikke har tid til at forberede sig, så kan man godt forestille sig, at det kan gå ud over kvaliteten. Så ligesom lærerne har forberedelsestid, tænker jeg, det er oplagt, at man også sørger for, at personalet får mulighed for at kunne arbejde for alvor med indsatsen.

Du kan finde flere informationer og vejledninger til indsatsen her.

Hvad går 'Vi lærer sprog' ud på?

  • Projektet 'Vi lærer sprog' er en 20 ugers indsats, hvor man arbejder systematisk og målrettet med nogle forskellige temaer og en række særlige strategier.

  • Projektet har vist en bedring i småbørns (18-36 måneder) ordforråd og sprogforståelse med 9 til 44 procent sammenlignet med børn, som ikke har deltaget i den særlige indsats.

  • Projektet har været gennemført i perioden 2016-2018 blandt 252 dagtilbud i 13 forskellige kommuner.

  • Projektet er udarbejdet af TrygFondens Børneforskningscenter for Børne- og Socialministeriet.

Facebook
Twitter