Startgebyr på 135 kr.: 'Taxachauffører skal belønnes for at drikke vand til julemaden'

Kun rimeligt at taxaturen koster mere jule- og nytårsaften, mener taxafolk.

Liberal taxilov har givet højere priser. Men nogle selskaber kører stadig denne jul efter de gamle takster. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Tager du en taxa med selskabet 4x35 jule- eller nytårsaften bliver turen i år langt dyrere end sidste år.

Alene det at slå numsen i taxavognens sæde koster 85 kroner mod 50 kroner normalt, og prisen per kilometer stiger fra 13 kroner til 25,5 kroner.

Selskabet, der kører med kunder i Københavnsområdet og Nordsjælland, er blot et af flere taxafirmaer, som benytter den kommende højtid til at hæve priserne.

Hos taxaselskabet 4x27 koster det 135 kroner i starttakst at køre med taxa i jule- og nytårsdagene.

Selskaberne gør det for at sikre sig, at man kan imødekomme den store efterspørgsel på at blive kørt til fester og selskaber til jul og nytår, fortæller Palle Christensen, der er bestyrelsesformand i 4x35.

- Vi sætter prisen op er for at sikre, at der er biler nok på gaden, siger han.

Og for at få nok chauffører på arbejde, skal chaufførerne kunne mærke det i lønningsposen, lyder det.

- Hvis vi skal lokke chaufføren til at drikke et glas vand til julemaden i stedet for et glas vin, skal det være fordi, der er penge i det, siger Palle Christensen.

Normalt med tillæg juleaften

Netop belønningen til chaufførerne for at trække i arbejdstøjet, mens andre sidder hjemme og hygger med julemad og gaver, gør prisstigningerne helt rimelige, siger vognmand Thomas Wiigh Larsen, der også er formand i foreningen Taxiførere i Danmark (TiD).

- Man belønner også beredskab, hjemmepleje og andre, når de arbejder på helligdage. Jeg kan ikke se, hvorfor der skal være forskel, så en taxachauffør ikke må få lidt mere i lønningsposen, når han er ude på gaden, mens andre er hjemme og hygge sig, og taxachaufføren kører folk hjem bagefter, siger han.

Det koster også mere at få en låsesmed eller vvs’er ud juleaften end en almindelig hverdagsaften, påpeger han.

Han mener, at en starttakst på 135 kroner er lige i overkanten, men ser ingen problemer i, at kunderne skal betale mere på de særlige dage. I forvejen er chaufførerne nogle af de mest lavtlønnede herhjemme, og mange har svært ved at opretholde en dagsløn, lyder det fra formanden.

- Folk skal lige tage i mente, at det indtil videre kun er et selskab, der har taget den høje starttakst på 135 kroner, hvor andre selskaber har sat andre takster, og nogle har kun gjort det fra klokken 16.00 jule- og nytårsaften, tilføjer Thomas Wiigh Larsen.

Er I ikke bange for, at det her kan komme til at koste kunder?

- Det er lidt ligesom, at kirkerne står tomme året rundt, men alle skal til julegudstjenesten. Vi baserer ikke vores forretning på mellem jul og nytår, den kører hele året. Det er muligt, nogen bliver sure, hvis de har været trofaste kunder.

Det koster det at tage en taxa til jul og nytår

  • Taxa 4x35, København:

  • Pris til juleaften og nytårsaften:

  • Starttakst: 85 kroner Kilometertakst: 25,50 kroner pr. kilometer

  • Taxi 4x27, København:

  • Pris til juleaften og nytårsaften:

  • Starttakst: 135 kroner Kilometertakst: 25,50 kroner pr. kilometer

  • Dantaxi 4x48, hele landet:

  • Pris til juleaften og nytårsaften:

  • Starttakst: 49 kroner Kilometertakst: 20 kroner pr. kilometer

  • Taxa Syd, Fyn og Sydjylland:

  • Starttakst: 61 kr. Kilometertakst: 22,47 pr. kilometer

  • Aarhus Taxa:

  • Starttakst: 44 kr. Kilometertakst: 9,21 pr. kilometer

Loven er mere liberal

Det er liberaliseringen af taxaloven, som nu gør det muligt for taxaselskaberne at skrue på priserne helt op til loftet på 135 kroner for en starttakst.

Førhen blev maksimalpriserne for taxikørsel bestemt kommunalt, men med den nye lov overtager Trafikstyrrelsen administrationen for kommunerne.

- I de sidste fire årtier har vi i vores branche været pakket ind i nogle firkantede bokse med maksimale takster, hvor politikerne har sagt, hvad vi måtte gøre. Nu er der komme lidt højere til loftet i stedet for en maksimalpris, er der kommet et prisloft, som vi har mulighed for at bevæge os i og konkurrere med hinanden på, siger Thomas Wiigh Larsen.

Dog er der en indkøringsfase på tre år, og derfor er det ikke alle selskaber eller alle vogne hos selskaberne, som hæver priserne denne jul.

Selskabet Dantaxi skriver for eksempel på sin hjemmeside:

- De taxier, der kører med takster godkendt af Trafikstyrelsen, kan kendes på det 8-cifrede tilladelsesnummer på siden af vognen, mens de vogne, der kører efter det kommunale takstregulativ, kører med tilladelsesnummeret på en grøn metalplade bag på vognen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk