Stempler børn som mulige gamblere: Nu pudses tech-ambassadør på Facebook

Irlands data-vagthund bliver underrettet om, at GDPR-regler måske bliver brudt.

Datatilsynet går ind i sagen om, at Facebook stempler 36.000 danske børn ned til 13 år som interesserede i pengespil. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Det er ifølge Datatilsynet meget bekymrende, at danske børn er blevet et muligt mål for gambling-reklamer på Facebook. Derfor går de nu ind i sagen.

Det fortæller Astrid Mavrogenis, der er kontorchef i Datatilsynet. Hun slår fast, at det sociale medies indsamling af oplysninger kan være i strid med GDPR-regler.

- Det materiale, DR har fremlagt, er bekymrende, da vi umiddelbart har svært ved at se, at Facebooks indsamling og registrering af personoplysninger i denne sammenhæng er i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne, siger Astrid Mavrogenis.

Kan få børn til at gamble

Reaktionen kommer på baggrund af, at P1 Orientering har kortlagt, at Facebook stempler 36.000 danske børn ned til 13 år som interesserede i pengespil.

Det betyder, at de er i målgruppen for at få spilreklamer i deres feed.

Og det er Datatilsynet bange for bliver en realitet. Pengespil er nemlig ulovligt for unge under 18 år.

- DR's oplysninger rejser blandt andet spørgsmål om, hvordan Facebook har indsamlet oplysningerne og med hvilket formål, når reklamer for hasard målrettet børn og unge under 18 år ikke er lovlige, siger Astrid Mavrogenis.

Facebook lever af at registrere alle mulige forskellige interesser på deres brugere, ud fra hvad man liker og deler. Den data kan annoncører så bruge til at målrette reklamer til en gruppe.

Irlands datatilsyn og dansk ambassadør indblandet

Ifølge de europæiske regler er det tilsynsmyndigheden i det land, hvor virksomheden har europæisk hovedsæde, der skal føre tilsyn med virksomheden.

Facebook har - ligesom andre store tech-virksomheder – sit europæiske hovedkvarter i Irland. Derfor er det de irske data-vagthunde, der skal gå videre med sagen.

Derfor har det danske datatilsyn nu fortalt deres irske kollegaer om sagen.

- På den baggrund har vi givet materialet videre til det irske datatilsyn og bedt dem undersøge sagen nærmere, siger Astrid Mavrogenis.

Den danske datamyndighed har også taget fat i den danske tech-ambassadør i Silicon Valley, Casper Klynge.

Casper Klynge, hvis job er at fremme en teknologidagsorden internationalt, har fået til opgave at få en forklaring fra Facebook om deres registrering af børn som målgruppe for spilreklamer.

Facebook: Bliver brugt, når de er 18 år

Kommunikationschef for Facebook i Norden Peter Münster siger, at oplysningerne om børns annonceinteresser først bliver brugt til at promovere gambling og alkohol, når de fylder 18 år.

Indtil da skal registeringerne ifølge Facebooks kommunikationschef bruges til for eksempel at lære børn om alkohol og gamblings skadelige effekter.

- Vi har de her to annonceinteresser (gambling og alkohol, red.), med den gode grund, at der skal være mulighed for at køre annoncer for det modsatte. Altså for eksempel en annonce, der underviser unge i ikke at drikke for meget hver weekend, siger Peter Münster.

Derudover understreger han, at de ikke tillader, at virksomheder målretter reklamer, der promoverer gambling og alkohol til børn.

De mener også, at de lever op til reglerne for GDPR.