Stenkast mod bilister hver fjerde dag: Politiet sigter meget få personer

Stenkastere er ofte drenge og unge mænd, der inspireres af andre, viser intern politirapport.

Når politiet rykker ud til anmeldelser om stenkast mod biler på de danske veje, så må betjentene ofte vende tomhændet hjem uden spor af dem, der kunne stå bag.

Det fortæller Michael Kjeldgaard, der er centerchef ved Nationalt Efterforsknings Center (NEC) under Rigspolitiet.

- Stenkastene sker inden for ganske få minutter. Typisk på tidspunkter af døgnet, hvor gerningsmændene ikke bliver set af vidner, siger han.

Trods politiets øgede fokus på den livsfarlige kriminalitet, som ofte sker fra broer over de mest trafikerede motorvejsstrækninger herhjemme, er stenkast mod biler stadig et stort problem.

Det viser en række aktindsigter, som DR Nyheder har søgt hos Rigspolitiet.

Alene fra begyndelsen af i år og frem til 12. september har politiet fået 64 anmeldelser. Det svarer i snit til en sag om stenkast hver fjerde dag.

Men i kun fem af sagerne har politiet kunne sigte mulige gerningsmænd.

- Det er et område, hvor det kan være ganske svært for politiet. Vi kan ikke være til stede på samtlige motorvejsbroer i Danmark, siger Michael Kjeldgaard.

Unge kopierer kriminel adfærd

Sidste år var ikke bedre. I 2016 var der i alt 110 sager om stenkast, hvor der i syv af sagerne blev sigtet mulige gerningsmænd.

En intern rapport fra Rigspolitiet viser, at de mulige stenkastere, som politiet sidste år havde held til at få fat i, var i alderen 12 til 20 år.

Se Michael Kjeldgaard fortælle om sagerne:

Derimod er det svært at sige noget om skyldige i de sager, hvor politiet ikke fik fat i mulige gerningsmænd.

Stenkast har kostet liv

  • Tidligt om morgenen den 21. august sidste år blev en betonflise kastet ud fra en motorvejsbro på Fynske Motorvej. Den 30 kilo tunge betonklods ramte en bil med en tysk familie, som var på vej hjem fra en ferie i Sverige.

  • En 33-årig tysk kvinde blev dræbt, og hendes dengang 36-årige mand blev ramt i hovedet og er i dag blind. Parrets dengang fem-årige søn slap med mindre skrammer. Fyns Politi leder fortsat efter den eller de personer, der står bag drabet.

  • Efterfølgende har der i september i år været en lignende sag på motorvejen over Fyn, hvor én eller flere gerningsmænd kastede en næsten 40 kilo tung granitsten ned fra en motorvejsbro. Politiet anser også denne sag som et bevidst forsøg på manddrab.

Af rapporten fremgår det dog, "at gerningspersonen i de sager, hvor en formodet gerningsmand er set, ofte er anført som 'dreng', 'barn' eller 'ung'".

Samme mønster gør sig gældende for de sager, som politiet har registreret i år, fortæller centerchefen for NEC.

- Typisk er det teenagere - og typisk et par stykker i forening. Jeg tror, de opfatter det som drengestreger, men i virkeligheden er det alvorlig kriminalitet, fordi det udsætter andre menneskers liv for fare, siger Michael Kjeldgaard.

Ifølge NEC-rapporten kan årsagen til de mange stenkast skyldes en 'copycat-effekt', hvor især meget unge personer kopierer andres kriminelle handlinger.

Som eksempel nævner rapporten to alvorlige sager, som i slutningen af januar 2016 var med til forøge antallet af stenkast i de efterfølgende måneder. Begge sager skete på den fynske motorvej.

- I 2016 så vi en kraftig stigning i antallet af de her sager, hvor der blev kastet sten ned fra motorvejsbroer, og den stigning er sådan set fulgt op her i 2017 og frem til dags dato, siger Michael Kjeldgaard.

Sten kastes typisk fredag aften

I august måned sidste år skete der en ny og endnu kraftigere stigning i antallet af sager om stenkast, som fortsatte langt ind i efteråret, viser politiets tal.

Det var samtidig i august sidste år, at en eller flere ukendte gerningsmænd dræbte en 33-årig tysk kvinde ved at smide en sten ned fra en motorvejsbro på Fyn, lyder det i rapporten.

De meget alvorlige forbrydelser, som også præger mediebilledet, er med til at give sagerne om stenkast mere opmærksomhed, og det inspirerer flere til at begå forbrydelserne, lyder én af politiets mulige forklaringer i rapporten.

En sammenstilling af sagerne viser, at stenkastene sidste år oftest fandt sted op mod weekenden.

- Det er oftest noget, der foregår i de sene eftermiddagstimer eller først på aftenen - og op mod fredag, forklarer Michael Kjeldgaard.

Kortlægningen af sagerne fra i år og sidste år viser også, at der er en stor koncentration af stenkast på vejstrækninger i og omkring byer.

Ifølge tallene fra NEC er det især motorvejen over Fyn samt den nordsjællandske Helsingørmotorvej, som har været stærkt plaget af stenkast.

- Vi kan se, at det typisk sker omkring de store byer. Det er typisk, hvor der er gang- og cykelsti over motorvejen, at de her sten bliver kastet. Det sker typisk i nærheden af boligområder, siger Michael Kjeldgaard.

Selvom der findes sager, som de meget alvorlige stenkast på Fyn, hvor forbrydelserne virker planlagte, så er politiets tese, at der i de fleste sager er tale om mere spontane handlinger.

Men uanset hvad der er årsag til de mange sager om stenkast, så ser politiet meget alvorligt på alle former for kast mod biler, lyder det fra Michael Kjeldgaard.

- Vi har jo set enkelte tilfælde, hvor det er fatalt. Så derfor ser vi meget alvorligt på den her form for kriminalitet, hvor man udsætter andres liv for fare, det er klart, at det er alvorlige ting, siger han.

Facebook
Twitter