Stor usikkerhed om den såkaldte Mary-effekt

Tvivlsomt om kronprinsesse Mary har en så positiv effekt på handlen og turismen mellem Danmark og Australien, som det ofte hævdes. Det fortæller DR’s Detektor.

Kronprinsesse Mary får ofte æren for den blomstrende handel mellem Danmark og Australien, men det er ikke helt så enkelt, viser DR's Detektor.

Da det danske kronprinsepar for et par uger siden besøgte Australien, fik Kronprinsesse Mary af Dansk Industri og Dansk Erhverv æren for, at henholdsvis eksporten til Australien og antallet af australske besøgende i Danmark er fordoblet, siden kronprinseparrets forlovelse - en effekt, der ofte bliver kaldt "Mary-effekten".

Men en gennemgang fra DR's Detektor viser, at denne effekt er særdeles svær at dokumentere, og at andre lande også oplever opgangstider i forholdet til Australien - selv uden en Mary.

Frederik og Mary har "mega-effekt"

Der var roser fra flere sider under kronprinseparrets nylige besøg 'down under'. Eksempelvis kunne man i TV Avisen høre dette glade budskab:

- Kronprinsesse Mary åbnede i dag en dansk smykkebutik i Australien, og det hjælper tilsyneladende på omsætningen, når hun slår et slag for danske varer. I hvert fald er Danmarks eksport til Australien fordoblet siden hun blev forlovet med Kronprinsen.

Markedschef i Dansk Industri, Jens Holst-Nielsen, holdt sig heller ikke tilbage med at snakke Frederik og Marys betydning for handlen med Australien op.

- Parret har mega-effekt for danske virksomheder, der gerne vil gøre forretninger i Australien, sagde Jens Holst-Nielsen til flere medier.

Mary-effekten sætter ind for turismen

Også når det kommer til hvor mange australiere, der besøger Danmark, kan det umiddelbart se ud som om Kronprinsesse Marys forlovelse og giftermål med Kronprins Frederik har haft en særdeles gavnlig virkning. Antallet er nemlig fordoblet siden 2005, og det kan vi ifølge Dansk Erhverv takke vores kronprinsesse for.

- Det er jo Mary-effekten, der sætter ind her. Man kan se, hun har skabt enormt kendskab til Danmark som turistland, sagde chefkonsulent Susanne Nordenbæk fra Dansk Erhverv i TV2 Nyhederne sidst i oktober.

Australien importerer mere og mere

Men den såkaldte Mary-effekt er måske alligevel ikke så stor endda.

Hvis man ser på den danske vareeksport til Australien, er den ganske rigtigt fordoblet siden 2003 - året hvor Kronprins Frederik og Mary Donaldson blev forlovet.

Men går man længere tilbage og ser på udviklingen fra 1993 til 2003, viser det sig, at den danske eksport til Australien i denne periode steg endnu mere - den blev faktisk tredoblet.

Derudover har både Sverige og Norge oplevet lignende udviklinger i deres eksport til Australien fra 2003 frem til i dag - uden hjælp fra en australsk-født kronprinsesse.

Samlet set er Australiens import af varer faktisk steget drastisk siden 2003 - og man kan nærmest tale om en slags omvendt "Mary-effekt", da Danmarks relative andel af Australiens import er blevet mindre i denne periode.

Tilsvarende turisme-stigninger i Sverige og Norge

Når det kommer til antallet af australske besøgende i Danmark, er der ifølge Danmarks Statistik ganske rigtigt sket en fordobling i antallet af australske overnatninger i Danmark fra 2005 til 2012.

Men Danmarks Statistik har ikke tal før 2005, så det er svært at sige, om den flotte stigning først begyndte efter det royale bryllup i 2004.

Tal fra Sverige og Norge viser, at vore nordiske brødre også har haft en tilsvarende stigning i antallet af australske overnatninger - i hvert fald ind til 2009, hvor antallet begyndte at stige kraftigere i Danmark - også her uden at have en kronprinsesse Mary.

Det er dog ikke kun de nordiske lande, som australierne er blevet gladere for at besøge. Den samlede udvikling i australiernes udrejser er nemlig steget med næsten 75 procent i perioden 2005 til 2012.

Flere forhold gør sig gældende

Markedschef i Dansk Industri Jens Holst-Nielsen siger til Detektor, at det er svært at isolere "Mary-effekten", og at der er flere forhold, der gør sig gældende i forhold til den danske eksport til Australien.

- At vi har en kronprinsesse, der kommer fra Australien gør, at australiernes fokus og opmærksomhed på Danmark og Danmarks kompetencer bliver større. Men mindst ligeså vigtigt er det, at danske virksomheder bliver opmærksomme på det meget, meget spændende og købedygtige marked i Australien, siger Jens Holst-Nielsen.

Dansk Erhverv har ikke ønsket at stille op til et interview med Detektor omkring deres forklaring på stigningen i antallet af turister fra Australien, men de oplyser, at har ikke ændret opfattelse af situationen.

- Vi er fortsat overbevist om, at vores konklusioner om udviklingen og årsagerne er rigtige, skriver Dansk Erhverv i en mail til Detektor.

Se mere i Detektor på DR2 torsdag klokken 21 og hør mere på P1 torsdag klokken 15.03.