Store byer kæmper med ræs i muskelbiler: 'Fartgrænse overskrides med mere end 100 procent'

Politiet i alle store danske byer er udfordret af vanvidskørsel.

Vanvidskørsel - både i leasede og almindelige biler - er et stigende problem på de danske veje. (Foto: MADS NISSEN © Scanpix)

Kapkørsel i store biler med masser af hestekræfter er et stigende problem på de danske veje, melder politiet.

Justitsministeren er på trapperne med en række nye initiativer, der skal dæmme op for udfordringen. Ifølge leasingbranchen er der behov for nye værktøjer - faktisk har de efterlyst det i mange år.

Herunder fortæller politiet i de tre største byer i Danmark om udfordringen med vanvidskørsel:

Odense: 'Vi ser flere muskelbiler'

Også på de fynske motorveje og i Odense huserer vanvidsbilister. (Foto: Fotograf Sonny Munk Carlsen © Scanpix)

- Hos Fyns Politi oplever vi kørsel, hvor der køres meget hurtigt og hasarderet. Det forekommer en del i Odense, men ses også på motorvejsnettet på Fyn, hvor der kan køres meget hurtigt, siger vicepolitiinspektør Sten Sørensen fra Fyns Politi.

Har I en fornemmelse af, at det er et stigende problem?

- Vi har ikke nogen decideret statistik over problemstillingen, men udviklingen inden for biler har gjort, at vi nu ser flere 'muskelbiler' med meget kraftige motorer og gode køreegenskaber. Disse biler kan i sagens natur køre ekstremt hurtigt og vil derfor også for andre bilister være meget synlige. Nogle af førerne i disse biler har en grænseoverskridende adfærd i forhold til færdselsregler og dermed trafiksikkerheden.

Er I af det indtryk, at flere af bilerne er leasede af stråmænd for bandemedlemmer?

- Flere af de nævnte 'muskelbiler' er leasede biler, og nogle af bilerne kan henføres til bandemedlemmer eller andre organiserede kriminelle.

Hvad gør I helt konkret for dæmme op for vanvidskørsel?

- Vi forsøger at patruljere på de steder, hvor vi ved, at det oftest foregår. Vi laver mange fælles kontroller med de jyske politikredse, hvor indsatserne så går på skift mellem kredsene og altid med særlig fokus på vanvidskørsel.

Kunne I bruge flere værktøjer i kampen mod vanvidskørsel?

- Vi forholder os til de ressourcer og værktøjer vi har.

København: 'Åbenlyse udfordringer med leasede biler'

23. juli blev en politiassistent dræbt, da en vanvidsbilist i høj fart bragede ind i ham på Langebro i København. (Foto: Presse-fotos.dk)

- Vi oplever, at en gruppe bilister helt bevidst ser stort på både færdselsloven og medtrafikanters sikkerhed ved at køre alt, alt for stærkt. Vi ser tilfælde, hvor hastighedsgrænsen er overskredet med mere end 100 procent. I de tilfælde lægger vi op til en ubetinget frakendelse af kørekortet, siger politikommissær Henning Algreen Pedersen, der er leder af operativ færdselsafdeling ved Københavns Politi.

- Hensynsløs kørsel udgør en åbenlys fare for medtrafikanter, men også for beboere og andre, der færdes på gaden. Det skaber utryghed, og derfor bruger vi alle de værktøjer, vi har, på at stoppe det.

Har I en fornemmelse af, at det er et stigende problem?

- Vi vurderer, at der i København er sket en stigning i antallet af vanvidsbilister.

Hvor oplever I konkret problemer?

- Der er strækninger i København, hvor vi af erfaring ved, at vanvidskørsel forekommer. De store veje omkring Indre By og indfaldsvejene til København er der, hvor vi har rettet vores fokus på at stoppe hensynsløs kørsel.

Hvad gør I helt konkret for dæmme op for vanvidskørsel?

- Vi har en flerstrenget indsats: Dels har vores kolleger i det daglige beredskab mulighed for at skride ind over for overtrædelser af færdselsloven overalt, hvor de støder på dem – dels har vi vores målrettede færdselskontroller, hvor færdselspolitiet måler hastigheder og gennemfører indsatser mod eksempelvis kørsel frem mod rødt lys.

- Sidst men ikke mindst bruger vi civile biler udstyret med videokameraer, som er et rigtig godt våben til at dokumentere vanvidsbilisters kørsel, så der er tilstrækkeligt grundlag for at tage kørekortet fra dem.

Kunne I bruge flere værktøjer i kampen mod vanvidskørsel?

- Det er helt åbenlyst, at vi har en udfordring i forhold til leasede køretøjer og puljebiler. Så det kunne være interessant at se på bedre muligheder for at kunne konfiskere de kriminelles køretøjer.

Aarhus: 'De bryder konsekvent loven'

I Danmarks andenstørste by Aarhus kæmper politiet også med vanvidskørsel. (Foto: Alarm 112 Midtjylland © Scanpix)

- Vi oplever også i Østjylland, at der er bilister, som kører alt for hurtigt og hasarderet i trafikken. Vi har derfor løbende kontroller i de områder, hvor vi ofte får anmeldelser fra borgere, der er utrygge ved vild kørsel, siger politiinspektør Jesper Bøjgaard Madsen

Har I en fornemmelse af, at det er et stigende problem?

- Det er vores opfattelse, at der i mange år har været problemer med bilister, der ikke har respekt for færdselsloven. Det er ikke noget nyt fænomen. Om det er stigende eller ej, har vi ingen statistik på.

Er I lige som Københavns Politi af det indtryk, at flere af bilerne er leasede af stråmænd for bandemedlemmer?

- Nogle af de bilister, som konsekvent bryder færdselsloven, kører i leasede biler. Metoden med stråmænd er udbredt i det kriminelle miljø – det er ikke afgrænset til bandemiljøet.

Hvor oplever I konkret problemer?

Det er flere steder i politikredsen, og det kan også flytte sig. Vi er hele tiden opmærksomme på, hvor vi skal sætte flest kræfter ind i forhold til kontroller og indsatser.

Hvad gør I helt konkret for dæmme op for vanvidskørsel?

- Vi fører adskillige målrettede indsatser og kontroller i de områder, hvor vi oplever problemer. Vi slår hårdt ned på alvorlige færdselsovertrædelser, og når der er mulighed for det, beslaglægger vi bilen og inddrager kørekortet.

Ifølge Rigspolitiet er vanvidskørsel også en udfordring for politiet i Aalborg, men det har ikke været muligt for Nordjyllands Politi at udtale sig.