Store danske virksomheder lover: Vi halverer vores madspild inden 2030

Fødevarebranchens største spillere lover i dag hinanden at smide mindre mad ud.

27 danske virksomheder binder sig til at halvere deres madspild inden 2030. Det er et vigtigt skridt, mener fødevareministeren. (Foto: Peter Leth-Larsen © Scanpix)

Inden 2030 skal en lang række af fødevarebranchens største virksomheder have halveret deres madspild.

Det har 27 virksomheder i dag skrevet under på ved et arrangement, hvor både fødevareminister Mogens Jensen (S) og prinsesse Marie deltog.

Dagen markerer samtidig Danmarks første madspildsdag.

- De skriver under på, at de inden 2030 vil halvere deres andel af det madspild, der desværre foregår hver eneste dag, og det kvitterer jeg virkelig for, siger fødevareminister Mogens Jensen.

Virksomhederne har også skrevet under på, at en uvildig revisor kan holde øje med processen, for at se om det går i den rigtige retning.

- Man indgår en forpligtelse, og vi kommer til at måle på det her frem mod 2030, og kan man se, at det ikke går i en retning af, at vi når målet inden 2030, så har vi forskellige måder at lovgive på, siger Mogens Jensen.

700.000 ton madspild

Blandt underskriverne er virksomheder som McDonalds, Arla, Danish Crown, Coop og Kohberg.

Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet står fødevarebranchen for to tredjedele af Danmarks totale madspild på 700.000 ton. Det svarer til 3,8 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

- Vi ønsker, at det her madspild skal nedbringes, og vi er også villige til at lave lovgivning, hvis det ikke sker. Jeg tror også, at det bliver en udfordring nogle steder, men der er også en økonomisk gevinst i at få rettet op på det her for virksomhederne. Det er jo ting, der bliver brugt ressourcer og CO2 på at producere, siger Mogens Jensen.

'Vi smider penge ud ad vinduet'

Detailgiganten Coop er blandt underskriverne af aftalen, og her er man allerede i gang, fortæller CSR-direktør Signe Frese.

- Vi kan se tilbage fra 2016 og til nu, at vi har reduceret vores madspild med omkring 18 procent. Det er vigtigt, fordi madspild er spild af ressourcer, og når vi smider en vare ud, er det jo det samme for os som at smide penge ud ad vinduet, siger Signe Frese.

Hun forventer, at virksomhederne kommer til at levere på aftalen.

- Vi indleverer tal hvert år til en ekstern revisor, der kommer til at kigge os over skulderen, i forhold til om vi er på rette vej, eller om vi lige skal gøre en ekstra indsats, siger Signe Frese.

Coop vil blandt andet nå målet ved at implementere et nyt IT-system, der skal gøre virksomheden bedre til at forudsige, hvad kunderne køber, og dermed hvor meget, der skal bestilles hjem.

Fødevarebanken vil hjælpe

Fødevarebanken i Kolding er blandt dem, som de store virksomheder måske kan skæve til, hvis de skal have inspiration.

Fødevarebanken er en frivillig organisation, der tager imod overskudsmad, som ellers ville være røget i skraldespanden, og hvis det ellers er i en kvalitet, hvor det er sikkert at indtage, bliver det delt ud til socialt udsatte, krisecentre og herberge over hele landet.

Fødevarebanken i Kolding bugner i øjeblikket med blandt andet rødkål og cola, som butikkerne af den ene eller anden grund ikke kan sælge. Det skyldes ikke nødvendigvis, at produktets holdbarhedsdato er udløbet - det kan også handle om forkert mærkning eller defekt emballage, siger driftsassistent Helle Rosendahl. (Foto: Thomas Gammeltoft-Pedersen - DR)

Driftsassistent Helle Rosendahl er glad for, at Danmark nu har fået en madspildsdag, og at producenterne har forpligtet sig til at nedbringe deres madspild, og hun mener, at Fødevarebanken kan hjælpe.

- Det betyder da rigtigt meget – også fordi producenterne måske får øjnene op for, at vi er der til at hjælpe dem af med deres overskudsmad, siger hun.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk