Store forskelle i trafiksikkerheden: På Fyn kæmper de med spiritus, mens København har mange cykelulykker

Der er store forskelle på de udfordringer, som politikredsene har med hensyn til trafiksikkerhed.

Der er store forskelle på de udfordringer, som politikredsene har med hensyn til trafiksikkerhed. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

I Fyns politikreds var 19 procent af personskadeulykkerne sidste år relateret til spiritus. På landsplan var tallet i 2018 11 procent.

Samtidig havde Nordjyllands politikreds langt flere ulykker med personskade per indbygger i år end på landsplan.

- Det er en af grundene til, at vi laver den her rapport. Nemlig at folk, der arbejder med trafiksikkerhed, ikke skal vælge den samme løsning for alle kommuner eller

politikredse
, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er chef for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Kend din politikreds

Hun fremhæver Københavns politikreds som et andet eksempel. Her skete der i 2018 en stor stigning i antallet af alvorlige uheld med cyklister. Noget som flere jyske

politikredse
ikke har oplevet.

- Det er rigtigt vigtigt at kende sin politikreds og sin kommunes udfordringer, sådan at Københavns Kommune for eksempel kigger på cykelulykker, mens landkommuner skal kigge på deres landeveje, siger Marianne Foldberg Steffensen.

- Det er ikke én bestemt trafiksikkerhedsløsning, der passer til hele landet. Og det er så sikkert at

færdes
i trafikken i Danmark, at det kræver specifikke, målrettede lokale indsatser, hvis vi skal have fjernet de sidste ulykker, fortsætter hun.

Stigning i cykelulykker

En statistik, som Marianne Foldberg Steffensen som nævnt har bidt mærke i, er stigningen i antal dræbte og

tilskadekomne
cyklister.

I 2018 var der på landsplan 921 mod 793 i 2017, en stigning på 16 procent.

- Vi ved, at der er færre personer, der cykler. Så det er ikke bare fordi, at der er blevet flere cyklister, siger hun.

Tallene bekymrer direktør i

Cyklistforbundet
Klaus Bondam.

- Hvis der er noget, der afholder folk fra at sende deres børn og unge afsted på en cykel, så er det, hvis der er en begrundet utryghed og risiko for, at de bliver dræbt eller kommer til skade, siger han.

Bondam: Invester i cykelsikkerhed

Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet fortæller, at der i årevis har været et fokus på at forbedre sikkerheden i biler og for

bilisterne
.

- Men nu har vi brug for at skifte fokus for at forbedre sikkerheden for de bløde

trafikanter
, siger hun.

Klaus Bondam er enig.

- I København er cyklisterne vant til separate cykelstier, farvede cykelstier, cykelbroer og den slags. Men mange andre steder er der ofte bare malet en streg på asfalten mellem lastbiler og cyklister, siger han.

- Vores drømmescenarie er selvfølgelig, at kommuner og stat tænker tryghed omkring

infrastrukturen
for cyklister, hver gang man anlægger en vej til biler, fortsætter han.

Samtidig mener han, at der oftere bør tænkes trafiksikkerhed for cyklister ind i vejkryds.

- Det kan være særlige lys eller særlige baner for cyklister. Men hvis kommuner skal kunne alt det her, kræver det selvfølgelig, at de får penge til det, siger han.

Vejdirektoratet: Kontakt os

Marianne Foldberg Steffensen fortæller, at der i dag findes masser af generel viden om trafiksikkerhed, som kommunerne kan benytte sig af. Og i dag ved både politi og kommuner ifølge hende rigtigt meget om trafiksikkerhed.

- Og der er også viden at hente hos Vejdirektoratet, hvis man gerne vil

forebygge
, siger hun.

Langt de fleste trafikulykker sker i øvrigt på grund af uopmærksomhed, for høj hastighed eller spiritus, oplyser hun.