Storm-efterlysning delt mere end 37.000 gange på Facebook: - Det største vi har oplevet

Nordsjællands Politis efterlysning af to-årige Storm på Facebook gav ikke kun 37.000 delinger på det sociale medie, men også en masse hjælpende hænder.

Nordsjællands Politi efterlyste onsdag den 8. juli 2015 2-årige Storm. Han blev senere fundet sovende i en nærliggende skov af en hundepatrulje klokken cirka 2 om natten, torsdag den 9. juli. Mere end 2.000 civile danskere deltog i eftersøgningen af drengen. (Foto: Privatfoto/Twitter via Nordsjæl © Scanpix)

Kl. 19.15 onsdag aften fik Nordsjællands Politi en anmeldelse om, at to-årige Storm var forsvundet fra sine forældre i Hillerød. Kl. 21.04 delte politiet efterlysningen på deres Facebook-side, og i skrivende stund er efterlysningen blevet delt mere end 37.000 gange på det sociale medie.

Danskernes massive interesse for at finde drengen i god behold kunne også mærkes hos Nordsjællands Politi, der, på grund af Facebook-opslaget, pludselig stod med 2-2.500 civile hjælpere. Det fortæller Finn Bernth Andersen, vicepolitiinspektør i Nordsjællands Politi.

- En afgørende faktor er, at vi har så mange mennesker til at hjælpe os med eftersøgningen. Vi har mellem 2-2500 civile mennesker, som hjælper til og melder tilbage, hvad de observerer. Det har været en kæmpestor hjælp i den her sammenhæng.

- Vi har også erfaring med det fra tidligere, hvor vi også har brugt sociale medier og vores sms-tjeneste til at bede om hjælp fra folk. Det her er bare det største, vi har oplevet. Rigtig mange mennesker er troppet op og har givet os nogle gode informationer.

Vi deler Facebook-opslag, der kan gøre en forskel

Selvom Facebook-efterlysningen i dansk sammenhæng langt fra er det opslag, der er nået ud til flest danskere, så imponerer det alligevel Trine-Maria Kristensen. Hun rådgiver til dagligt firmaer om sociale medier og digital kommunikation. - Det imponerende ved sociale medier er, at de kan organisere folk uden hjælp fra organisationer, forklarer hun.

Hun kalder dog også de 37.000 delinger en del af en større cyklus, hvor de traditionelle medier ser, at danskerne er begyndt at dele opslaget fra Facebook. Derfor skriver de om det på deres hjemmesider, og det får blot endnu flere danskere til at dele opslaget.

- Der sker en slags validering på Facebook. Hvis jeg læser en artikel på dr.dk eller Ekstra Bladets hjemmeside, er jeg alene med oplevelsen. På Facebook kan jeg se, at andre har haft samme oplevelse og nu vil tage del i eftersøgningen af drengen, forklarer Trine-Maria Kristensen.

Hun fortæller også, at det særligt er holdningsbaserede Facebook-opdateringer eller opdateringer, hvor danskerne kan gøre en forskel ved at dele, som er dem, vi deler flest af.

Her er ruten, som 2-årige Storm tog på sin løbecykel. (Foto: Mette Koue Web og Mobil)

Sociale medier finder ofte de efterlyste

Trine-Maria Kristensens eneste anke til Nordsjællands Politi er, at de godt kunne have opdateret yderligere undervejs i eftersøgning for at undgå forvirring blandt de mange, der var taget til Hillerød for at hjælpe. Den kritik har Finn Bernth Andersen og Nordsjællands Politi dog allerede taget til sig:

- Koordineringsarbejdet bliver naturligvis større, jo flere mennesker der dukker op. Det er en ting, vi skal kigge på nu: hvordan får vi optimeret eftersøgningen bedst muligt, lyder det fra Finn Bernth Andersen, der dog konkluderer: - Vi har gode erfaringer med at tage de sociale medier i brug til efterlysninger, hvor vi hurtigt får rigtig meget god respons. Brugen af sociale medier har flere gange været årsagen til, at vi har fundet det eller dem, vi har ledt efter.

Facebook
Twitter