Stort dansk studie: Støj fra trafik og jernbane giver markant højere risiko for demens

Næsten en tredjedel af danskerne er udsat for trafikstøj, der øger risikoen for flere sygdomme.

Støj kan have store konsekvenser for vores helbred, viser flere undersøgelser. (Foto: Foto: Lina Henriksen Scanpix - illustration: Morten Fogde Christensen DR Nyheder)

Støj er skadeligt for mennesker. Det har en lang række studier efterhånden slået fast.

Trafikstøj kan for eksempel øge risikoen for alt fra hjertekarsygdomme til diabetes.

Nu viser et stort nyt dansk studie dog, at støj fra trafik og jernbane også kan give markant højere risiko for at udvikle demens.

Mærsk McKinney Møller-Instituttet på Syddansk Universitet, står bag forskningen, der er den største af sin art i verden.

Og resultaterne er ret så signifikante, siger Mette Sørensen, der er professor på Roskilde Universitet med speciale i trafikstøj, og som også er en af forskerne bag studiet, til DR.

- Er man udsat for mere end 55 decibel af vejstøj, så har man omkring 16 procent forøget risiko for at få demens. Taler vi jernbanestøj, så er det omkring 19 procent.

Ifølge Mette Sørensen svarer 55 decibel til støjen i et åbent kontorlandskab. Miljøstyrelsens grænseværdi for vejstøj i boligområder er på 58 decibel. Det svarer til, at man står en meter fra en opvaskemaskine.

I studiet har man fulgt bopæls- og sundhedsdata fra knap to millioner danskere i mere end 13 år.

Støj stresser os

Ifølge Mette Sørensen gør støjen to ting ved os. Når vi er udsat for støj i løbet af dagen, så kan det være med til at stresse os.

Hvad forskerne tror har endnu større betydning for os, er dog støj om natten, fordi støjen kan være med til at forstyrre den vigtige nattesøvn, der blandt andet er en risikofaktor for demens.

- Der er flere, som siger, at de ikke føler sig generet af støj. Der er dog lavet studier på søvn, hvor man finder, at man ligger i lidt højere søvnstadier, end hvis der ikke var støj, siger hun og uddyber:

- Man kan godt vågne efter en nat og tænke, at man har sovet fint. Men kigger vi på søvnstadierne, kan vi se, at det ikke er tilfældet.

Da forskningen om demens er det første store studie af sin slags, skal resultaterne gentages i flere studier, før man endeligt kan konkludere, at der er en sammenhæng mellem trafikstøj og demens.

Flere sygdomme

Ifølge Mette Sørensen kommer det stadig bag på mange, hvor stor en miljøfaktor støj er, og hvor stod en betydning støj har for vores helbred.

Og det er en hel del danskere, der er påvirket af trafikstøj. Ifølge Mette Sørensen viser tal fra Miljøstyrelsen, at lige knap 30 procent af den danske befolkning er udsat for trafikstøj, som overstiger styrelsens vejledende grænseværdi på 58 decibel.

- Det svarer til, at 1,3-1,4 millioner mennesker er udsat for støj, som vi ved er skadende ikke kun for demens, men også for hjertekarsygdomme og muligvis også diabetes.

Grafikken herunder er fra 2018, hvor Mette Sørensen også forklarede om trafikstøjens konsekvenser. Siden da er der bare kommet mere forskning til, der underbygger sammenhængen mellem støj og sygdomsrisiko, fortæller Mette Sørensen.

Vil betale for at slippe for støj

Støjen fra trafik og jernbane er efterhånden blevet så stort et problem for befolkningen, at de fleste af os faktisk gerne vil betale mere i skat, hvis det kunne reducere støjen.

Det viser et studie fra Københavns Universitet, der er lavet for Vejdirektoratet.

Helt konkret viser studiet, at vi i gennemsnit gerne vil betale 1.900 kroner årligt for at reducere trafikstøj og beskytte naturen, når der skal bygges nye motorveje gennem det danske landskab.

Målet med undersøgelsen er ifølge en af forskerne bag, at give beslutningstagerne et bedre grundlag, når der skal investeres i infrastruktur.

- Nu kan Vejdirektoratet give politikerne et bedre beslutningsgrundlag fremadrettet til at finde ud af, hvordan de her veje skal tilrettelægges, og hvilke forløb de skal have, siger Jesper Sølver Schou, der er lektor og sektionsleder på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet.

Kortene her viser trafikstøj i landets største byer. Tallene er fra Miljøstyrelsen.

  • Her kan du se trafikstøj i København. (© Miljøstyrelsen)
  • Her kan du se trafikstøj i Aarhus. (© Miljøstyrelsen)
  • Her kan du se trafikstøj i Aalborg. (© Miljøstyrelsen)
  • Her kan du se trafikstøj i Odense. (© Miljøstyrelsen)
1 / 4

Veje med omkostninger

Forskerne har analyseret spørgeskemaer fra i alt 14.209 tilfældigt udvalgte danskere. Og hvad er det så, de gerne vil betale for at slippe for?

- Vi finder, at det er en ærgerlig ting, hvis vejen kører igennem værdifulde naturområder, og at folk faktisk har en tydelig bekymring for trafikdrab af dyr, siger Jesper Sølver Schou.

Forskerne har også regnet på et fiktivt eksempel med nogle ifølge Jesper Sølver Schou "meget konservative forudsætninger og effekter".

I eksemplet skal der bygges en 2,5 kilometer lang motorvejsstrækning i et tyndtbefolket område gennem et skovområde, som bliver brugt af omkring 5.000 husstande om året til rekreative aktiviteter.

Ifølge analysen fører det en samfundsøkonomisk omkostning med sig på 14 millioner kroner om året, som er en kombination af forskellige effekter.

- De 14 millioner kroner ville man kunne bruge på at undgå nogle af de her effekter, ved at vejen for eksempel får et andet forløb, så det ikke generer området, eller ved at lave foranstaltninger som for eksempel kan reducere risikoen for trafikdrab af dyr, eller reducerede støjen inde i naturområdet, siger Jesper Sølver Schou.

Facebook
Twitter