Stort mørketal om trætte og syge piloter

Mange norske piloter tager syge og trætte på arbejde. Det viser en ny undersøgelse fra Norge, men landet står langt fra alene. Det er nemlig også et billede man genkender i den danske organisation for piloter og kabinepersonale.

Det er ikke alle piloter, der møder friske ind på arbejde. (Foto: Ints Kalnins © Scanpix)

4 ud af 10 norske piloter har indenfor det seneste år taget på arbejde, selvom de var syge. Sådan lyder én af konklusionerne i en ny undersøgelse lavet af den norske Luftfartsstyrelse.

Her har 2500 piloter og kabinepersonale anonymt kunnet svare på, hvordan de har det.

En stor andel af piloter føler sig udmattede både fysisk og psykisk efter deres arbejdsdag og føler ikke de får hvile nok mellem deres vagter, fortæller Trond-Eirik Strand, cheflæge ved flyvemedicinsk afdeling i Luftfartstilsynet i Norge.

Farlig tendens

Den norske undersøgelse kommer ikke som en overraskelse for Flyvebranchens Personale Union herhjemme. Det er en udvikling man har set komme længe, fortæller formand Thilde Waast til P1 Orientering.

De er i stigende grad trætte og pressede på deres arbejde. Der er en stor stigning af selskaber, som ansætter på anderledes vilkår, end det vi traditionelt kender fra det danske arbejdsmarked.

Ifølge Thilde Waast er de nye kontraktformer, hvor man kun får løn, når man flyver, én af årsagerne til, at piloter og kabinepersonale tager på arbejde selvom de er syge.

Det betyder, at nogen vil overveje om de har råd til at blive hjemme selvom de er halvsløje, og det synes vi er en rigtig farlig tendens.

Mister stor del af sin månedsløn

Morten er tidligere pilot for Ryanair og kender godt til disse overvejelser.

- Hvis man kunne, så tog man på arbejde, fordi man bliver betalt for at flyve (…) når du er på arbejde får du løn, men hvis du bliver hjemme får du ikke løn.

Han har aldrig selv taget på arbejde syg, men det kan være en stor del af sin løn man vinker farvel til, hvis man lægger sig syg.

- Du har jo et incitament til at tage ud og flyve, hvis det drejer sig om 10 procent af din månedsløn du mister ved at lægge dig syg, siger han.

Hos brancheorganisationen Dansk Luftfart, som repræsenterer danske luftfartsvirksomheder, kan formand Michael Svane ikke genkende det billede, som den norske undersøgelse tegner.

Det er vores opfattelse, at der er en meget sund sikkerhedskultur i de danske selskaber.

Store mørketal

Hos Flyvebranchens Personale Union er formand Thilde Waast enig i, at sikkerheden er høj. Men hun mener, at de såkaldte ”træthedsrapporter”, som piloter kan udfylde efter, at de har fløjet, dækker over et stort mørketal.

- De her rapporter er frivillige og det vil sige, at vi jo ikke ser dem, der ikke bliver udfyldt, siger hun og fortsætter:

- Vi har en tro på, at der er et ret stort mørketal og det er også det som den norske undersøgelse indikerer. Der er en hel del som ikke rapporterer selvom de måske burde og det er også det vi hører fra vores medlemmer.

Thilde Waast mener, at man bør lave en lignende undersøgelse herhjemme for at få klarlagt arbejdsmiljøet for de danske piloter og kabinepersonale.

Lyt til hele interviewet med Thilde Waast fra P1 Orientering, her.

P1 Orientering er bekendt med Mortens fulde identitet, men han har ønsket at være anonym, da han frygter, at det vil have konsekvenser at ytre sig offentligt. Ryanair er blevet kontaktet med henblik på en kommentar, men er ikke vendt tilbage.

Facebook
Twitter