Stort pladeselskab bruger 14-årige i skjult reklame

Warner Music bruger unge stjerner på børneplatformen Musical.ly til reklame for deres musikere. Det fremgår bare ikke tydeligt, at det er reklame.

En stor virksomhed som Warner Music bør have styr på markedsføringsloven, mener Forbrugerrådet Tænk. (Foto: Grafik: Morten Fogde Christensen)

Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen og vi har efterfølgende fjernet en video og de to pigers navne fra artiklen.

'Denne her nye sang fra Ida Red er så fantastisk,' står der med fede typer henover videoen, hvor de to 14-årige piger gennemfører en tjekket synkrondans til debutsinglen fra det nye danske band Ida Red.

Videoen er lagt ud på den populære børneapp Musical.ly, hvor pigerne følges af 340.000 andre brugere. Hvad der ikke fremgår er, at det er en reklame for pladeselskabet Warner Music.

- Det er helt klart et brud på markedsføringslovens regler om skjult reklame, vurderer advokat med speciale i markedsføringsloven Heidi Højmark Helveg, da hun ser videoen.

Når advokaten kan udtale sig så skråsikkert, skyldes det, at de to 14-årige også har promoveret den nye sang til deres 10.000 følgere på Instagram – og her har de skrevet, at deres post er reklame for Warner Music.

Global underholdningsgigant

Reklamen er bestemt ikke en enlig svale. Der er en lang række tilfælde, hvor promovering af Warner Musics musikere sker, uden at det fremgår, at det er reklame. Det viser en gennemgang af de mest populære danske stjerner på Musical.ly, som DR’s Undersøgende Databaseredaktion har foretaget.

Mens det næppe kan forventes af unge piger, at de har fuldstændig styr på markedsføringslovgivningen, er det en helt anden sag med pladeselskabet, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Warner er ikke et eller andet lille tilfældigt firma. De er globale giganter i underholdningsindustrien, og af dem kan man godt forvente, at de har fuldstændigt styr på, at de reklamekanaler, de anvender, overholder de spilleregler der er i Danmark, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Publikum er 9-13 år

Skjult reklame er svært at bevise, men ved at sammenligne Musical.ly-videoer med aktiviteter på andre medier som Youtube og Instagram har DR identificeret en stribe problematiske videoer fra det seneste halve år.

Det er videoer, hvor både danske og internationale Warner-musikere anbefales, og det er konkurrencer, hvor der uddeles koncertbilletter.

I flere håndfulde tilfælde er bevisbyrden så stærk, at advokaten mener, at der ville kunne falde dom, hvis Forbrugerombudsmanden tog dem op. Især fordi målgruppen på Musical.ly særligt er børn i alderen 9-13-år.

- Det er en skærpende omstændighed, at videoerne er reklame rettet mod børn. Der har annoncøren en skærpet forpligtelse til at det bliver gjort tydeligt, at der er kommercielle interesser på spil, siger Heidi Højmark Helveg.

Begyndte for halvandet år siden

Pigernes forbindelse til Warner Music begyndte formentlig for omkring halvandet år siden. Det kan man se i en Youtube-video fra november 2016, hvor de mødes med det store pladeselskab for at drøfte et samarbejde.

Hvad der bliver sagt under mødet på kontoret i København, og hvad samarbejdet er endt med at bestå i, vil hverken Warner Music, pigernes agent eller deres forældre oplyse.

Men det kan konstateres, at pigerne efterfølgende poster masser af videoer, hvor de roser danske og internationale Warner-musikere, og at de så sent som i februar i år laver en video i Warner Musics kontorer, hvor de danser foran alle pladeselskabets guldplader.

- Det afgørende er ikke, om der falder en månedlig check, om det er gratis billetter eller hvad der præcist står i en kontrakt. Der er tale om indhold, som bliver leveret som modydelse fra et stort firma. Det skal overholde markedsføringslovens regler, og det er det store firma, der er ansvarligt for, at det sker, siger Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk.

Warner: Vi forventer at overholde loven

Warner Musics danske advokat har fået tilsendt en lang række eksempler, som advokat Heidi Højmark Helveg vurderer som problematiske. Men pladeselskabet ønsker ikke at forholde sig hverken til de konkrete eksempler eller stille op til interview om deres markedsføring på sociale medier som Musical.ly.

- Vi forventer naturligvis at overholde al relevant lovgivning, og vi tager derfor denne sag seriøst og vil undersøge sagen nærmere, lyder det kortfattede mail-svar fra en talsperson fra Warner Music Denmark.

Pigerne er på nuværende tidspunkt repræsenteret af management-firmaet Hippo, der står for deres kontakt med annoncører. Hippo ønsker heller ikke at udtale sig om pigernes samarbejde med Warner Music, da det blev indgået, før pigerne blev repræsenteret af Hippo.

(Foto: Grafik: Morten Fogde Christensen)
(Foto: Grafik: Morten Fogde Christensen)