Strandede togpassagerer tog sagen i egen hånd - hyrede privatbus for at komme frem

Togpassagerer blev efterladt af DSB på Nyborg Station, efter arbejdsnedlæggelse stoppede togdriften.

En privatbus samlede strandede togpassagerer op i Nyborg og kørte dem til Aarhus.

- Jeg synes, at det er super uansvarligt altså – det må jeg indrømme.

Sådan siger Matias Thomsen på 27 om DSB's håndtering af de mange togaflysninger og forsinkelser, der har været i løbet af dagen.

Han blev som en af mange andre danskere forsinket, som følge af dagens overenskomststridige arbejdsnedlæggelse blandt DSB's lokomotivpersonale.

Matias Thomsen skulle med toget fra Aarhus til København - han endte med at blive to og en halv time forsinket.

Matias Thomsen rejste i eftermiddag med lyntoget fra København - med en forventet ankomst i Aarhus klokken 16.43. Toget var dog allerede en halv time forsinket, da det kørte ud af hovedstaden, og passagerne var først i Aarhus klokken 19.15 - to og en halv time senere end forventet.

Passagerer blev overladt til sig selv

Lyntoget standsede mod forventning på Nyborg station, og efter en halv times uvished fik passagererne over højttalerne at vide, at toget ikke kørte videre, og at der ikke ville blive indsat togbusser eller andre former for videre transport.

- Vi bliver egentlig bare overladt til os selv på Nyborg Station. Alle passagerer var meget uforstående overfor situationen. Det er relativt koldt udenfor, så der var mange, der prøvede at få fat på en taxa. Der var nok et par hundrede mennesker, som var strandet på Nyborg Station. Fordi det var så koldt, var vi helt presset sammen indenfor, siger Matias Thomsen om situationen på Nyborg Station.

De fleste passagerer vidste ikke, hvad de skulle stille op, indtil en ung mand fik fat på et privat busselskab.

- Mange ringede til private busselskaber og sagde: Hvis vi kan samle nok mennesker sammen, vil I så sende en bus? Vi var så heldige, at de kunne sende en bus afsted for at hente os – selvfølgelig mod betaling. Vi skulle være 50 mennesker for at kunne komme til Aarhus og vi skulle give 200 kroner per person, siger Matias Thomsen.

Vi manglede information om kompensation

Selvom Matias Thomsen selv var inde at læse om kompensationsreglerne på DSB’s hjemmeside, var han forvirret over sine rettigheder.

- Vi blev kylet ud af det her tog, uden at få noget som helst at vide om vores kompensationsmuligheder. Der kom ikke nogen ekstra information. Jeg tror også, at det var dét, der gjorde det endnu mere frustrerende, at man ikke fik noget at vide, siger han.

Ifølge Matias Thomsen var der mange unge med toget, som ikke vidste, hvordan de skulle forholde sig i sådan en situation og som ikke have økonomiske midler til at komme videre derfra.

Ifølge DSBs rejsetidsgaranti kan man få kompensation, hvis man er forsinket i mere end 30 minutter. Derudover kan man få 50 kroner refunderet for forplejning, som er købt i en af DSB's 7-eleven kiosker, hvis man er mere end en time forsinket.

- Jeg synes godt, at de kunne have nævnt i højttalerne, hvad vores muligheder var. For alt var totalt kaotisk, siger Matias Thomsen.

For ham stoppede turen i Aarhus, men der var andre passagerer, der skulle videre derfra.

- De får desværre nok en lang aften, siger Matias Thomsen og fortsætter:

- Men hvis det ikke havde været for busselskabet, så havde vi nok stået på Nyborg Station endnu. Vi kunne jo ikke komme videre, fordi alt var aflyst. Vi følte, at vi blev taget som gidsler.

Facebook
Twitter