Super-elcykler kan snart være på cykelstierne

Mulig forsøgsordning med hurtige elcykler bliver stærkt kritiseret af Cyklistforbundets formand.

Med forsøgsordningen vil det måske blive mere almindeligt at blive overhalet af en speed pedelec. (Foto: Bert Buiring Veendam © Bert Buiring Foto www.buiring.nl +31629111170)

Speed pedelecs - cykler, der med hjælp fra en motor kan køre op til 45 kilometer i timen - kan være på vej til at blive mere almindelige på de danske cykelstier.

En ny forsøgsordning med den type cykler er nemlig sendt i høring.

Forsøgsordningen går ud på, at cyklerne på en lang række områder ikke længere kategoriseres som store knallerter, men i stedet skal leve op til lidt løsere regler, oplyser Færdselsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Men det er risikabelt at tillade de hurtige elcykler på cykelstierne sammen med andre bløde trafikanter. Det mener Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.

- Det er decideret tankeløst, uansvarligt og ekstremt usikkerhedsskabende at åbne op for, at de må køre på cykelstierne, siger han til Ingeniøren.

Klaus Bondam understreger, at en lang række af forslagene kan være fine, da speed pedelecs både er et sundere og grønnere alternativ til eksempelvis knallerter.

Men alligevel er han kritisk over for forsøgsordningen:

- Det vil udgøre en kæmpe sikkerhedsrisiko. Hvis man bare lader det her passere, som det står, så vil det koste liv, og flere vil lade være med at cykle på grund af øget utryghed på cykelstierne, forklarer han.

Bekymret over udviklingen

Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, siger til DR Nyheder, at han ikke har haft mulighed for at læse det specifikke forslag om speed pedelecs igennem, og at han derfor ikke kan kommentere forsøgsordningen.

Han forklarer, at Rådet for Sikker Trafik generelt er bekymrede over for udviklingen, og at flere, hurtigere transportmidler på cykelstierne vil betyde flere tilskadekomne.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, har heller ikke læst udkastet til forsøgsordningen igennem - men han fortæller til Ingeniøren, at han har fuld tillid til, at Færdselsstyrelsens udspil ikke betyder, at det bliver mindre sikkert på de danske cykelstier.

- Færdselsstyrelsen er jo den øverste myndighed på området, så jeg stoler på, at deres forslag er fornuftigt og gennemtænkt, siger han.

Han forklarer, at styrelsen har fået ansvaret for at lave et udspil, der, i forlængelse af ovennævnte lovændring, skal sørge for, at Danmark har trafikregler, der følger med teknologien.

- Alle de nye køretøjer er på vejene under alle omstændigheder. Vi skal sikre, at vi har moderne, fornuftige og sikre regler for dem, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Den nye forsøgsordning

  • Forsøgsordningen bliver indført, efter at Folketinget 12. december enstemmigt vedtog en ændring i færdselsloven.

  • Her er hovedpunkterne i forsøgsordningen:

  • Speed pedelecs vil ikke længere blive kategoriseret som store knallerter. Derfor vil de hverken kræve stort knallertkørekort, indregistrering og nummerplader.

  • Aldersgrænsen for føreren bliver sat ned fra 18 år til 15 år.

  • Speed pedelecs skal kunne køre på cykelstierne.

  • Lygterne skal altid være tændt.

  • Der skal bruges cykelhjelm fremfor styrthjelm.

  • Straffen for spiritus- og narkokørsel vil blive dømt efter samme regler som for kørsel på en lille knallert.

FacebookTwitter