Svampekaffe, hindbær-øl og mousserende te hitter på øko-messe

32 danske virksomheder er taget til international øko-messe i Tyskland.

Økologiske vin, øl og sprut sælger godt på den internationale økologimesse i Tyskland - både med og uden alkohol. (Foto: TIMM SCHAMBERGER)

Kaffeshots og hindbær-øl. Det er bare nogle af de produkter, som 32 danske virksomheder sammen med repræsentanter fra hele verden er rejst til Nürnberg i Tyskland for at vise frem på den internationale økologimesse Biofach.

Og verden er vilde med dansk økologi.

- Danskerne er sindssygt gode til at spotte nye trends og tendenser, som forbrugerne efterspørger, siger Pernille Bundgård, som er internationale markedsdirektør hos Økologisk Landsforening og er med på messen.

Kaffe - og sundhedstendenser

Nogle af årets allerstørste tendenser er to-go produkter, og alt hvad der smager af sundhed. Og der er ingen grænser for kreativiten hos de danske virksomheder.

Et stor hit er økologiske kaffeshot, som virksomheden Zozozial sælger. En anden kaffesucces er virksomheden Råhygge, som brygger kaffe lavet af svampe.

Men også pap-tallerkener, pap-krus og bio-sugerør er med på messen, så frokosten kan nydes i det fri uden unødvendig brug af plastik.

  • Danmark er det land i verden, der har det højeste forbrug af økologiske varer per borger. I 2017 lå den økologiske andel af det samlede fødevaresalg i Danmark på 13,3 procent. På messen i Tyskland er der også stor efterspørgsel på de danske produkter. Privatfoto: Økologiske Landsforening
  • Der blev også serveret sukkerfri, økologisk is på Biofach. (Foto: TIMM SCHAMBERGER)
  • Der er 32 danske virksomheder med på messen i Biofach. Her er det danske Raw Bite, der viser miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen deres økologiske proteinbar. Privatfoto: Økologiske Landsforening
  • Der er ikke kun mad på Biofach, her ses firmaet Sonetts økologiske skønheds-produkter. Verdens største økologimesse finder sted fra den 13. til 16. februar. (Foto: TIMM SCHAMBERGER)
1 / 4

Produkter lavet af alger, ingefær, chili og æbler er meget populære.

- Der er en stor efterspørgsel på ting, der er nemme og sunde, siger Pernille Bundgård og nævner en række økologiske proteinbarer og energidrikke, som også sælger godt på messen.

Den globale omsætning på økologiske varer er mere end fordoblet de seneste ti år. Og ifølge en ny rapport fra det schweiziske forskningscenter Fibl, som blev præsenteret på messen, blev der i 2017 på verdensplan solgt øko-varer til en værdi af cirka 636 milliarder danske kroner.

Virgin-drinks topper

Man kan sagtens kombinere den sunde bølge, der præger årets messe, med fest. For udbuddet af drikke uden alkohol er endnu en af messens store fænomener.

Der er både økologisk, alhokolfri gin og tonic, whiskey og en lang række forskellige øl repræsenteret.

- De rammer en hel ny målgruppe, som på grund af religion, graviditet eller fordi, de er i bil, ikke ønsker alkoholen, men gerne vil have en drink, siger Pernille Bundgård og fortæller, at den alkoholfri strømning også prægede messen sidste år.

Her vandt det danske firma Sparkling Tea Company, som serverer mousserende te på champagneflasker, prisen for årets produkt.