Svenske Jernbaner: Vi tjener på mad og drikke i toget

Svenske Jernbaner har ikke - som DSB - underskud på deres salgsboder i togene. Det oplyser selskabet til DR Nyheder.

I Sverige sælger personalet kaffe og mad fra en kupé i stedet for en mobil salgsvogn. (Foto: Trine Duemose Kjær © DR Nyheder)

Det er en forretning med overskud, når personalet i svenske tog sælger kaffe, sandwich og snacks til togpassagerne på de svenske togstrækninger. Det bekræfter selskabet over for dr.dk.

- Det økonomiske resultat af vores salg ombord er positivt, siger kommunikationsansvarlig hos Svenske Jernbaner, Elina Yli-Torvi, til dr.dk. Hun vil dog ikke komme nærmere ind på, hvor stort overskuddet er.

Det står i skarp kontrast til, hvad DSB meldte ud mandag, da det kom frem, at selskabet siden 2004 har tabt 925 millioner kroner på driften af salgsvognene på de danske togskinner.

- Det at drive salg om bord på et tog er en underskudsforretning. Det er det for os, og det er det også for andre jernbaneoperatører i ind- og udland, forklarede Anette Haugaard, der er underdirektør hos DSB Fjern- og regionaltog, mandag morgen, til dr.dk.

925 millioner i underskud

Den udmelding kom efter, at avisen BT kom i besiddelse af en opgørelse fra Transportministeriet, der netop viser, at DSB har et underskud på driften af salgsvogne på mellem 86 millioner kroner og 115 millioner kroner om året.

Fra 2004 til 2012 har DSB oparbejdet et underskud på de transportable minikiosker på omkring 925 millioner kroner, viser tallene.

Den svenske salgsvogn er en kupé

Svenske Jernbaner ønsker ikke at oplyse, hvordan de formår at køre med overskud af konkurrencemæssige hensyn. Men forskellene på de to forretningskoncepter er meget synlige.

I salgsvognen kan passagerne sidde ned og nyde det, de har købt i cafeen. (Foto: Trine Duemose Kjær © DR Nyheder)

I svenske tog sælger personalet mad og drikke fra en hel kupé med røde sofalignende sæder under vinduerne. Det er et minicafeterie, der mest af alt ligner en amerikansk diner, og som SJ kalder Bistroen. Over for sæderne er udbuddet af sodavand, slik og sandvich placeret i en køleboks, hvor en ekspedient står bag kassen og tager imod folks bestilling.

- Kunderne er glade for det. De kan godt lide at gå en tur ned i bistroen, og så er det også et godt mødested for folk, siger salgsassistenten i vognen, da dr.dk stiger på toget mod Stockholm fra Malmø.

Det er kun kunderne på første klasse, der bliver betjent med en mobil salgsvogn, oplyser selskabet. Resten må købe i den særlige bistrovogn.

Og Veronika Bergström har et bud på, hvorfor bistroen er så populær i de svenske tog.

- Vi kan sælge alting, men vi justerer vores sortiment alt efter, hvad kunderne ønsker, siger hun til dr.dk og forklarer, at de laver optællinger af, hvad der sælger mest.

DSB overvejer svensk model

DSB ønsker ikke at stille op til interview om svenskernes overskud i salgsboderne, men skriver i en mail til dr.dk:

- DSB havde frem til 2004 salgsvognen udliciteret, og væsentlige omkostninger forbundet også med det. Vi har hidtil ikke kunnet finde nogen forretningsmodel for salgsvognen i Danmark, der giver et reelt overskud. Nu pågår der forhandlinger om yderligere effektivisering på området, men vi vil ikke afskrive nogen mulighed, og naturligvis heller ikke en SJ model, hvis der er bæredygtig økonomi i den, udtaler Anette Haugaard.

DSB allerede advaret i 2011

DSB blev allerede i 2011 advaret mod, at driften på salgsvogne var en underskudsforretning. Derfor lagde DSB arbejdsrutinerne om i 2012, forklarede Anette Haugaard i går til DR Nyheder.

- I 2012 har vi ændret det til, at personalet ikke udelukende betjener salgsvognen. De har en lang række opgaver - herunder salgsvognen. Det har betydet, at vi har reduceret med 200 mand, så vi har allerede taget fat i den her udfordring og er kommet et stykke med den, sagde hun.

For en salgsassistent i den svenske bistro er arbejdsopgaverne også mange.

- Det kommer an på, hvilke vagter man har, og hvilke dage, man arbejder. Nogle gange arbejder man i bistroen, mens man andre gange sælger billetter om bord, siger Elina Yli-Torvi.

SJ vil ikke oplyse tal

DSB har blandt andet begrundet underskuddet med de ansattes lønninger. SJ vil ikke oplyse, hvor høje lønninger, de ansatte på svenske tog, har.

- På grund af konkurrencehensyn vil vi ikke offentliggøre de tal, siger Elina Yli-Torvi.

Facebook
Twitter