Sygeplejerske: Utilfredsstillende ikke at levere den pleje, man burde

Når arbejdspresset er for stort er det især dem, der er for svage til at råbe højt, som går glip af den rette behandling, fortæller sygeplejerske på en af de afdelinger, som i år har fået et påbud af Arbejdstilsynet.

Signe Ejby er bekymret over arbejdspresset.

Sygeplejerske Signe Ejby folder et stykke papir op ad lommen og kigger ned over listen af patienter, som hun skal tage sig af på dagens vagt.

Der er fuldt hus på Odense Universitetshospitals hjertemedicinske akutafdeling, B2/KARMA, denne mandag, hvor

DR
er på besøg.

Og lidt til. For et øjeblik siden kom der nemlig endnu en patient ind ad døren, men han må indtil videre tage plads i venteværelset. I mellemtiden prøver personalet at være kreative og finde plads.

- Så vurderer vi, hvilken patient der skal flyttes til et andet afsnit. Eller også prioriterer vi, hvilken af patienterne, der bedst kan sidde ude i dagligstuen, forklarer Signe Ejby.

Overbelægning øger arbejdspresset

Inden for de seneste 10 minutter har hun nået at tilse to patienter, været i medicinrummet for at tælle piller op til en patient, og nu er hun i køkkenet - i fuld gang med at brygge en kande saft.

B2/KARMA er en af 31 hospitalsafdelinger, der har fået et påbud fra

Arbejdstilsynet
på grund af stor arbejdsmængde og tidspres, siden januar 2015.

Selvom der er sket forbedringer, siden

påbudet
blev sendt 1. juli i år, så er her stadig travlt. Og overbelægning er ikke nogen sjældenhed.

- Det sker i hvert fald ofte, ja. Og det er forstyrrende. Altså det er ikke sikkert, der sker noget ved det, men det giver en ekstra arbejdsgang, og vi skal lave om på nogle ting, så vi kan få plads til patienterne, siger Signe Ejby.

Bleskift og mundhygiejne glipper

Hun har været ansat i 10 år, og hun mener, at presset på personalet er vokset med årene. Og det går også ud over patienterne, mener Signe Ejby.

I Arbejdstilsynets rapport er der nævnt en lang række plejeopgaver, som sygeplejerskerne på afdelingen gennem en længere periode havde

nedprioriteret
på grund af tidsmangel.

En virkelighed, som Signe Ejby kan genkende fra sin hverdag.

- Patienter, der skal vendes eller have mundpleje og have skiftet ble og sådan nogle ting, dem er man jo ikke lige så hyppigt inde over, hvis man har rigtig travlt, for pludselig går timerne bare.

De mest sårbare får mindst

Og det er især de svageste, som kan komme i klemme, forklarer hun.

- Man gør det jo egentlig ikke med sin gode vilje. Men de mest sårbare patienter, som ikke råber højt, de får nok mindst i sådan en situation, siger Signe Ejby.

Hun er ked af de dage, hvor hun ikke føler, at der er tid nok.

- Jeg har det rigtigt skidt med, at det er sådan. Det er utilfredsstillende at gå hjem uden at have leveret den pleje, man burde og gerne ville.

Frygt for fatale konsekvenser

I perioden op til B2/KARMA fik et påbud af

Arbejdstilsynet
var der ifølge Signe Ejby dagligt ansatte på afdelingen, som græd over forholdene. Sådan er det ikke længere, men ifølge hende er der stadig dage, hvor der er for travlt.

Og hun er bekymret over arbejdspresset - ikke kun på sin egen arbejdsplads. Men i hele sundhedssystemet.

- På et eller andet tidspunkt, kan det jo have fatale konsekvenser for patienterne. Det har det sikkert også haft. Et eller andet sted. Det tror jeg da helt sikkert.

Facebook
Twitter