Tårnhøje brændstofpriser tvinger færger til at tænke kreativt: Overfarten kan blive dyrere og langsommere

Brændstofpriserne er fordoblet for rederier over det seneste år, og det kræver, at der bliver tænkt kreativt.

Færgen Mjølner-Fur sejler i Limfjorden mellem øen Fur og Salling (Branden). Overfarten tager kun fire minutter. Alligevel har Fursund Færgeri bedt kommunen lov om at sejle med en anden type billigere brændstof. (Foto: Jens Astrup/Ritzau Scanpix)

Hvis du de kommende måneder eksempelvis skal med færgen til Læsø, Sjælland eller Norge, så kan det både blive en dyrere og langsommere overfart.

Den nuværende verdenssituation har fået prisen på brændstof til at stige kraftigt, og det rammer også flere færgeruter, som nu må tænke kreativt for at kunne nå i havn uden store underskud på bundlinjen.

- Olieprisen er fordoblet over det sidste år, og det er klart den største løbende udgift, når man driver en færge, siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør hos Danske Rederier.

- I sidste ende er det jo passageren, som betaler for, at færgerne sejler. Og når det bliver meget dyrere at sejle, er der forskellige ting, man kan gøre som færgerederi.

Og lige her kan du læse mere om, hvad der bliver gjort på færger rundt omkring i hele landet, efter prisen på brændstof er skudt i vejret.

1

Sejl langsommere

Turen til Læsø fra Frederikshavn tager normalt 90 minutter. I dag bliver passagerer bedt om at møde op 10 minutter før afgang. (Foto: Henning Bagger © Scanpix Denmark)

Mød tidligere op på færgekajen, så vi kan sejle langsommere.

Umiddelbart lyder det ikke som et særlig godt tilbud til de passagerer, som skal sejle frem og tilbage mellem Frederikshavn i Nordjylland og den lille Kattegat-ø Læsø.

Men lige nu tripper mandskabet ved hver afgang for at komme afsted før det planlagte afgangstidspunkt. Og siden 1. juni har færgeselskabet officielt fået lov til at sejle før tid, når det kan lade sig gøre.

For kommer færgen bare en smule før afsted, kan der spares store mængder brændstof ved at skrue ned for farten.

- Det er ligesom i en bil. Det er de sidste 10-20 procent af farten, som for alvor koster. Sådan er det også herude på færgen, siger skipper Anders Rask.

- For vores vedkommende er det de sidste to knob, som koster mange penge. Vi sejler normalt 11 knob, og hvis vi skal op på 13, bruger vi meget mere brændstof. Hvis vi kommer afsted bare ti minutter for sent, så er vi tæt på at skulle bruge den dobbelte mængde brændstof.

Fastboere og turister skal dog ikke være bange for, at færgen sejler uden dem, hvis ikke man er mødt op længe før planlagt afgang. Færgen sejler kun før tid, når alle passagerer, der har købt billet, er kommet ombord.

2

Silikone på bunden af færgen

Det er blandt andet Fjorlines færge MS Stavangerfjord, som på bunden er blevet malet med den særlige silikonemaling. (Foto: Tor Erik Schrøder/NTB/Ritzau Scanpix)

Hos selskabet Fjordline, der blandt andet sejler fra Danmark til Norge, har man også lavet flere tiltag, der skal spare på de dyrebare dråber brændstof.

Her har man blandt andet forsøgt at ”trimme” sejladsen, som betyder, at man blandt andet forsøger at få alle passagerer og biler ombord så hurtigt som muligt, så man også her kan komme afsted før tid.

Derudover har Fjordline også malet undersiden af deres skibe med en helt speciel maling, der indeholder silikone.

- Den gør, at skibet går noget bedre gennem vandet. Man skal jo huske på, hvor store skibene er, og hvor meget modstand der er i vandet, fortæller Brian Thorsted Hansen, koncernchef i Fjordline.

Ved at bruge den særlige silikonemaling har Fjordline fundet ud af, at man sparer mellem fem og syv procent af brændstoffet.

3

Dyrere billetter

Hvis prisstigningerne bliver vedtaget, bliver det dyrere at sejle til Femø, Fejø og Askø senere på sommeren. (Foto: Torben Huss/Ritzau Scanpix)

Det er på billetpriserne, at nogle færgeselskaber forsøger at få pengene ind for de stigende brændstofpriser. Blandt andet hos Lolland Færgefart, der sejler til Fejø, Femø og Askø.

Her skal et forslag om hævede billetpriser behandles i byrådet i dag og eventuelt træde i kraft senere på sommeren.

Og prisstigningerne på op mod næsten 30 procent er Peter Larsen ærgerlig over. Han er formand for ø-kontaktudvalget i Lolland Kommune og repræsenterer Fejø, Femø og Askø.

- Vi er nogle små lokalsamfund, og vi er virkelig afhængig af færgen. Vi har ikke alternativer, for vi skal med den færge, siger han.

- Jeg er bange for, at de prisstigninger, som er varslet, vil gøre virkelig ondt på både erhverv, bosætning og turisme.

4

Ekstra fokus på brændstoffet

Færgen mellem Fur og Branden på Salling sejler 72 gange i døgnet. Turen tager kun cirka fire minutter. (Foto: Hans Meineche/Biofoto/Ritzau Scanpix)

Den høje pris på brændstof mærker man også i Vestjylland, fortæller overfartsleden på turen mellem Thyborøn og Agger, Kim Korshøj.

- Det er begyndt at være en post på budgettet, der tynger.

Færgen mellem Thyborøn og Agger er en hybridfærge, og batteriet bliver brugt så meget, det kan lade sig gøre. Desuden har man her bestilt et nyt system, der gør det muligt at holde bedre øje med dieselforbruget, så man kan få så meget ud af hver liter som muligt.

- Det svarer lidt til det, man har i en bil, hvor man kan se sit forbrug lige med det samme. Det gør, at vores skibsfører kan agere på det løbende, forklarer overfartsleder Kim Korshøj.

Hos Fursund Færgeri, der sejler på ruten mellem Branden Havn i Salling og øen Fur, mærker de også prispresset. Derfor har færgeriet bedt kommunen om lov til at skifte til såkaldt GTL-diesel på færgen med navnet Mjølner Fur.

- Det er noget, som er billigere i forhold til den biodiesel, som vi bruger på Mjølner fur. Så det håber jeg, vi kan få lov at gå over på, siger overfartsleder Anne-Marie Mortensen

Indtil videre har ingen af de to færger sat prisen op, men de vil ikke afvise, at det kan komme på tale.