TDC undskylder fejl som lagde 112 ned

Livskritiske systemer bliver nu gransket, for at det ikke sker igen.

TDC sætter alle mulige ressourcer ind for at gardere sig mod nedbrud fremover. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

TDC og Region Syddanmark mødtes i dag for at tale om det nedbrud, der i går betød, at patienter ikke kunne ringe til lægevagt, sygehuse og sågar 112.

Det var sjette gang på fire måneder, at Region Syddanmark oplever et nedbrud hos TDC.

Årsagen til driftsforstyrrelserne er en opgradering af TDC’s netværk, som vil tage flere år.

- Vi fik lejlighed til personligt at undskylde de store gener, nedbruddet på vores netværk har haft for både medarbejderne i Region Syd og borgerne, siger Michael Moyell Juul, direktør hos TDC Erhverv.

- Vi er i gang med at opgradere vores netværk, og det er i den forbindelse, at fejlene sker. Det er ingen undskyldning, og enhver fejl er en fejl for meget. Derfor er vi i gang med at undersøge helt til bunds, hvordan det kunne ske, og hvordan vi forhindrer, at lignende sker igen.

Tryghed hos Region Syddanmark

I Region Syddanmark er koncerndirektør Kurt Espersen tryg omkring fremtiden efter dagens møde med TDC.

- Vi er blevet betrygget i, at TDC kaster alle ressourcer ind for at få løst de udfordringer, der er. Vi kan ikke leve med de nedbrud, vi har set – det skaber utrygge borgere og frustration hos vores medarbejdere, der kan risikere at stå i nogle patientkritiske situationer, siger Kurt Espersen.

Driftsforstyrrelserne i går ramte flere steder i landet, men særligt hårdt ramt var sygehusene i Sønderjylland, Trekantsområdet og på Fyn.

Her havde personalet problemer med at ringe internt, mens borgerne havde problemer med at komme igennem til sygehusene.

Flere steder gik man over til nødberedskab og indkaldte ekstra personale.

Alternativ kommunikation styrkes

TDC og Region Syddanmark blev i dag enige om at forstærke de alternative kommunikationsveje, de har.

- Vi skal gennemgå alle de livskritiske systemer for at kunne opretholde en høj patientsikkerhed, hvis det skulle ske igen, siger Kurt Espersen.

I Region Syddanmark er man blevet gjort opmærksom på, hvor vigtig kommunikationen er med borgerne, og hvordan den interne kommunikation skal være.

- Det her viser, at vi lever i en kompleks, digitaliseret verden, hvor vi har gjort os dybt afhængige af mobiltelefonnettet for at opretholde vores livskritiske funktioner.

- Det giver stof til eftertanke, og det skal vi i dialog med TDC om. Hvordan sikrer vi stabilitet fremover, siger Kurt Espersen.