Tegneseriefigurer på mad gør børn fede

Der er ikke kun de kulørte Haribo-poser, der er prydet med illustrationer af nuttede bamser, fjollede dyr, seje actionhelte og lyserøde prinsesser.

I de danske supermarkeder bliver hylderne i børnehøjde i stigende grad fyldt med særdeles usunde madvarer, der markedsføres direkte til børn, som er med mor og far ude at handle.

Det skriver 24timer.

Markedsføringen af alt fra mejeriprodukter til kiks, brød, marmelade, morgenmad og pålæg sker med kulørte emballager illustreret med Anders And, Rasmus Klump, Hello Kitty, Cars, Svampebob Firkant, humlebier, elefanter, abekatte og monstre i alverdens udformninger.

Forklædt slik

- Fødevareindustrien iklæder meget søde fødevarer en vildledende tegneserie-emballage med fuldkornssymboler. I virkeligheden er det ofte forklædt slik. Og det kendetegner også størstedelen af produkterne, at de er meget forarbejdede og indeholder mange tilsætningsstoffer, siger Preben Vestergaard, som er kandidat i human ernæring på Professionshøjskolen Metropol, til 24timer.

Føler stærk tilknytning

Jon Fuglsang, der er ekspert i branding og markedsføring af fødevarer, fastslår, at børn føler en meget stærk tilknytning til emballagernes maskotter, som de kender fra tegnefilmuniverser.

- Det udnytter producenterne og detailhandlen i stigende grad. Der er tale om en meget opsigtsvækkende global tendens, der nu også er slået igennem i danske butikker, siger han.

Ifølge ham bruger fødevareindustrien enorme budgetter på at udvikle og markedsføre denne nye fødevarekategori, som umiddelbart ser udskyldig ud, men som i virkeligheden er slik.

- Når supermarkederne så oven i købet placerer produkterne i børns øjenhøjde, synes jeg, vi har et klart bevis for, at detailhandlen ikke lever op til deres egne forblommede løfter om at bekymre sig for børns sundhed og folkesundhed i det hele taget, siger Jon Fuglsang.

Kritisk forbrugerråd

Også Forbrugerrådet er kritisk.

- Jeg synes, detailhandlen og fødevareindustrien skulle leve op til deres løfter om at bremse fedme hos børn, siger Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Men detailhandens organisation, Dansk Erhverv, som har skrevet under på et kodeks, der skal forbedre børns sundhed, afviser, at der skulle være et problem.

- Vi opfordrer folk til at gå efter Nøglehul-mærkede produkter, hvis de vil handle et sundere valg, siger Lotte Engbæk, der er fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv, til 24timer.

Hun understreger, at hun ikke har viden om, at der skulle være kommet flere varer i handlen med tegneseriemaskotter.