Thomas har registreret alle sine nys siden 2011

Thomas Blomseth Christiansen er bidt af at måle alle mulige ting om sig selv.

Thomas bruger ret meget tid hver dag på at måle og registrere data om sig selv. (© dr)

Nys, kløe i næsen, antal daglige skridt, hvilepuls, søvn, toiletbesøg, pludselige træthedsanfald, mad og drikke, kropsholdning og endda hvor meget tåneglene vokser.

Det er alt sammen ting, som Thomas Blomseth Christiansen har målt i sit liv.

Han er såkaldt selvmåler og måler - eller tracker - en helt masse ting om sig selv via en masse elektroniske dimser. I videoen herunder forklarer han, hvad han bruger lige nu.

Det startede for omkring 10 år siden, fordi han var plaget af allergi og eksem, og gerne ville danne sig et overblik over, hvornår han især blev ramt.

Med tiden har den teknologiske udvikling betydet, at han kan måle flere og flere ting, og i dag bruger han det meste af sin tid på at måle alt muligt og efterfølgende analysere sine data.

Her i videoen fortæller han, hvad han har målt gennem årene.

Hvornår nyser jeg?

Det betyder blandt andet, at Thomas har et fuldstændigt overblik over, hvor mange gange han har nyset siden 2011. Og med den måling har han kunnet eksperimentere med andre ting - sin kost for eksempel, og på den måde fundet ud af, om særlige ting i kosten udløste et nys.

- Det vil sige, at jeg har fået en meget bedre forståelse af mig selv, og hvordan jeg fungerer og det bruger jeg i dagligdagen til at træffe beslutninger, forklarer Thomas Blomseth Christiansen.

For udenforstående kan det lyde skørt, men lige nu tracker Thomas, hver gang hans næse klør for at finde ud af, om det udløser et nys eller ej.

- Fordi jeg ved så meget om, hvordan man kan måle ting i sin hverdag, så udnytter jeg det ved at måle alt muligt skørt for at se, hvad er overhovedet muligt, forklarer han.

Tilpasser sin livsstil

Og for Thomas er der en mening med galskaben. Han lærer sig selv og sin krop at kende og ved mere og mere om, hvordan de ting han gør og bliver udsat for, påvirker hans hverdag.

For eksempel har han fundet ud af, at hans hvilepuls stiger, når han er ved at blive syg, så når det sker, ved han, at han skal træne knap så hårdt.

- På den måde kan man tilpasse sin livsstil, så man kan blive sundere og på den måde præstere bedre.

Vil du selv måle? Her er Thomas' råd.

  • Du skal have en ide om, hvad du vil måle og hvilke spørgsmål, du ønsker besvaret (fx. hvor meget du sover hver nat).

  • Hvis du vil ændre noget med dine data, så start med at måle grunddata i et par uger - altså uden at du laver om på din livsstil, så du har noget at sammenligne med, når du skal se, om din indsats har virket.

  • Se på din kalender og sammenlign med, hvad du har lavet, så du får en ide om, hvad der påvirker dine data.

  • Lær af dine data. Det vil sige, at du ikke kun skal se på de dage, hvor du når dine mål. Det interessante er at undersøge de dage, hvor du ikke nåede dit mål (om fx. et vist antal skridt), og så undersøge, hvad det skyldes, og om du kan ændre noget, der kan påvirke resultatet mere positivt.

Sundhedsmagasinet handler denne gang om aktivitetsmålere. Hver tredje familie i Danmark har nemlig investeret i et ur eller andet, der kan måle fx antal skridt, pulsen eller hvor meget søvn, man får. Du kan se programmet her.

Facebook
Twitter